با بهانه تراشی مسئولین زندان؛ زوج زندانی سیاسی بار دیگر از ملاقات با یکدیگر محروم شدند

روز گذشته ملاقات حسن صادقی و فاطمه مثنی، زوج زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج و زندان اوین با یکدیگر، به بهانه مخالفت آفای صادقی با پوشیدن لباس زندان و انتقال با دستبند و پابند، به دستور دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی لغو شد. بهانه تراشی مسئولین در حالی است که این زوج از بهمن ماه ۹۷ تاکنون تنها ۳ ملاقات داشته‌اند. ماه گذشته نیز به همین بهانه از ملاقات این دو زندانی ممانعت به عمل آمده بود. محرومیت دوباره این دو زندانی سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان های جداگانه تحمل حبس کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه ۹۸، حسن صادقی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج و همسرش فاطمه مثنی، زندانی سیاسی زندان اوین مجددا از ملاقات با یکدیگر محروم شدند.

به آقای صادقی گفته شده است که از این پس شرط ملاقات‌های بین دو زندان پوشیدن لباس زندان و زدن دو دستبند (یکی به دو دست و دیگری به دست چپ و به دست سرباز) و همچنین زدن پابند است.

جلوگیری از ملاقات این زوج زندانی به دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی به بهانه مخالفت آقای صادقی، با پوشیدن لباس زندان و اعزام با دستبند و پابند صورت گرفته است. این در حالی است که این زوج زندانی سیاسی پس از مدت ها محرومیت از ملاقات طی ماه های اخیر یک بار امکان ملاقات مجدد را با یکدیگر را پیدا کرده بودند.

محرومیت این دو زندانی سیاسی از ملاقات در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان های جداگانه تحمل حبس کنند.

اواخر سال گذشته حسن صادقی، علاوه بر همسر از ملاقات با خانواده خود نیز محروم شده بود. دستور ممنوع‌الملاقاتی حسن صادقی توسط رئیس سابق زندان رجایی شهر، غلامرضا ضیایی و دادیار ناظر زندانیان سیاسی، امین وزیری صادر شده بود با این حال هیچگاه دلیل مشخصی بابت این موضوع ارائه نشد.

این زوج در تاریخ ۹ بهمن ماه سال ۹۱ در پی برگزاری مراسم ترحیم برای پدر آقای صادقی که از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی ایران بود، به صورت خانوادگی به همراه دو فرزند خود بازداشت شدند و همزمان درب منزلشان نیز پلمب شد. دختر آنها پس از گذشت سه روز و پسرشان نیز که زیر سن قانونی بود پس از حدود یک ماه و نیم بازداشت و بازجویی از زندان آزاد شدند.

آقای صادقی و خانم مثنی پس از گذشت یک سال بازداشت و بازجویی که حدود ۵ ماه از آن در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذشت با قرار وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شدند.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده برای هر یک از این زندانیان حکم ۱۵ سال حبس تعزیری و مصادره اموال شامل (شش دانگ مغازه و منزل) صادر کرد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد.

فاطمه مثنی در تاریخ ۸ مهرماه ۱۳۹۴ جهت اجرای حکم در منزل بازداشت شد و همسرش حسن صادقی نیز در تاریخ ۱۸ بهمن ماه همان سال زمانی که برای ملاقات با همسر خود به سالن ملاقات زندان اوین رفته بود، بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

درخواست اعاده دادرسی این دو زندانی در آبان ماه ۹۷ برای دومین بار در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی نیازی رد شد.

در اسفند ماه سال گذشته محل کسب این زوج زندانی سیاسی توسط ستاد اجرای فرمان امام مصادره شد. این درحالی است که محل کسب مذکور تنها منبع درآمد این زوج زندانی و فرزندانشان که تحت سرپرستی مادر ۸۸ ساله و بیمار خانم مثنی هستند بوده است.

لازم به یادآوری است حسن صادقی که پیشتر نیز در سال ۶۰ بازداشت و پس از ۶ سال از زندان آزاد شده بود در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شدت ضربات به حدی بوده که قسمتی از سر دچار فرورفتگی و بروز مشکلات جسمی شده است.