واکنش ها به تبلیغ کارگاه چندهمسری در تهران

انتشار پوستر تبلیغاتی کارگاهی در تهران تحت عنوان «مهارتهای ارتباطی خانواده های چند همسری» طی روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی واکنش بسیاری را به همراه داشته است. گفنه می شود این پنجمین دوره برگزاری این کارگاه خواهد بود. به گفته یکی از دست اندرکاران این کارگاه، اساتیدی که در کارگاه حضور خواهند داشت در پایان دوره به عنوان سورپرایز برای مردان متاهل شرکت کننده در این کارگاه جهت اختیارکردن همسر دوم وساطت خواهند کرد. ترویج چند همسری می‌تواند بخشی از فعالیت‌های سیستماتیک اخیر حاکمیت برای افزایش جمعیت تلقی شود. این موضوع طی روزهای اخیر واکنش های مختلفی را به همراه داشته است که در این گزارش به برخی از آنان پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر انتشار یک تبلیغ درباره «کارگاه آموزشی مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چند همسری» بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.

کارگاهی رایگان که به گفته برگزارکنندگان، در این کارگاه الزامات تشکیل خانواده‌های چندهمسری، احکام فقهی خانواده‌های چندهمسری و مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری آموزش داده می‌شود.

به گفته یکی از برگزارکنندگان، این کارگاه پنجمین کارگاهی است که موسسه “حیات حسنی” در شهرهای مختلف برگزار می‌کند.

این موسسه گویا یک سورپرایز هم برای مردان متاهل مشتاق به چندهمسری دارد؛ آنطور که این فرد می‌گوید در آخر این کارگاه‌ها اساتید برای مردان متاهلی که شرایط و زمینه را داشته باشند برای اختیارکردن همسر دوم وساطت خواهند کرد!.

همچنین خبرگزاری ایرنا نیز گفتگویی با یکی از برگزار کنندگان این کارگاه ها به نام “محمد عسگری” داشته است. وی معتقد است مخالفت با چندهمسری علاوه بر مردان، ظلمی علیه زنان نیز هست.

این در حالی است که آیت الله خامنه ای فروردین ماه سال گذشته در جمع کارکنان بیت رهبری با اشاره به اینکه تعدد زوجات را قبول ندارد گفنه بود: افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند.

محمد عسگری عسگری در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت این کارگاه ها گفته است: “ما سوپر میلیاردرهایی را داریم که بندگان خدا، دوست دارند که زندگی دوم تشکیل بدهند، سفره‌ دیگری را پهن بکنند اما، جریان فرهنگی غرب زده، فمنیست‌های غرب‌گرا و البته فمنیست‌های مذهبی و حتی مسجدی به همراه قانون ظالمانه‌ای که ایجاد شده، مانع از این واقعیت مهم (چندهمسری) در جامعه ما شده اند”.

همچنین محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان این که در حال حاضر اولویت کشور ازدواج جوانان است، گفت: از کسانی که می‌خواهند در خصوص ترویج ازدواج دوم فرهنگ‌سازی یا کمک کنند، خواهش می‌کنم که این هزینه را به خیرین ازدواج بدهند تا جوانان کشور که دچار موانع اساسی در امر ازدواج هستند، مشکلاتشان حل شود.

او با اشاره به گسترش تبلیغات برای ترویج چند همسری افزود: وقتی با مشکل اساسی‌تری روبه‌رو هستیم، مطرح کردن این موضوع نمی‌تواند جزو اولویت‌های ما قرار بگیرد. از سوی دیگر کشور ما کشوری نیست که از لحاظ ساختار جنسیتی دچار مشکل باشد و نیاز داشته باشیم تا موضوع ازدواج دختران یا زنان دچار تجرد قطعی را مطرح کنیم.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیزدراین زمینه با بیان اینکه گفتن برخی از حرف‌ها مشمئز کننده است، می‌گوید: بعضی‌ها دنبال دردسر‌های جدید هستند، چند همسری درعرف و فرهنگ ایرانی جایی ندارد و نمی‌دانم این کار و حرکت، توطئه چه کسانی است؟

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌افزاید: چندهمسری نه دستور اسلام است و نه درآن تجویز شده، نه در شرع چنین حکمی آمده است و نه در فرهنگ ما جایی دارد. وی درادامه اظهار می‌دارد: طرح بحث چند همسری در جامعه موجب نگرانی مادران و همچنین خانواده را با بحران هایی مواجه می کند که هزینه اجتماعی زیادی را به جامعه تحمیل می کند به نظر من برنامه‌های ما باید درجهت تحکیم بنیان خانواده و تقویت پیوند بین افراد باشد نه در جهت تهدید خانواده.

فریده اولاد قباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز درخصوص این آگهی اعلام کرد که در حال پیگیری موضوع است و شدیدا به دنبال چرایی پخش این آگهی است.

محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران نیز در واکنش به این موضوع گفت: برگزاری کارگاه آموزشی با هدف ترویج چند همسری تنها باعث از بین رفتن قبح موضوع در جامعه و ناپایدار کردن سلامت خانواده می‌شود. حتی امکان دارد که برخی از افراد با این گونه تبلیغات به این موضوع روی آورده که نتیجه آن از هم پاشیدن خانواده خواهد شد

.نماینده تهران خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه ای پیش رفته که حتی برخی از متولدین دهه ۶۰ هم نتوانستند به دلیل نبود شرایط بخصوص وضعیت اشتغال ازدواج کنند. به جای برگزاری این کارگاهها و ترویج چند همسری وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیده و شرایط ازدواج را برای جوانان تسهیل کنیم تا ما شاهد وجود افراد ۴۰ ساله با تحصیلات عالیه نباشیم که به دلیل نداشتن شغل امکان ازدواج ندارند.