بازداشت بیش از ۵۰۰ شکارچی متخلف همزمان با محکومیت چند متخلف دیگر

طی روزهای اخیر، پرونده ۴ شکارچی غیر مجاز در بهبهان بررسی شد و همچنین یک قاضی در شهر سماس برای شکارچیان غیر مجاز حکم جایگزین حبس صادر کرد. طی هفته گذشته مسئولان حوزه محیط زیست در نقاط مختلف ایران از بازداشت بیش از ۲۰ شکارچی متخلف از جمله شکارچیان یک قلاده خرس در شهرستان ماکو خبر دادند. گفتنی است طی ماه گذشته در استان اصفهان مجموعا ۳۸ متخلف محیط زیستی بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شده اند. همچنین طی خبری دیگر در استان خوزستان طی سال جاری ۴۷۴ شکارچی غیر مجاز بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، محسن مرادی اوجقاز، رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ سلماس از صدور حکم جایگزین حبس برای مرتکبین جرم شکار در فصل ممنوع در این شهرستان خبر داد.

بر اساس این رای این متهمان به شرکت در دوره مراقبت و انجام مطالعات و شناسایی گونه‌های جانوری و گیاهی و نیز غار‌ها و تالاب‌های منطقه و ارائه به صورت کتابچه یا بروشور و فعالیت تبلیغی در جهت حفظ و حراست از محیط زیست در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مکلف شدند.

مرادی اوجقاز در این خصوص گفت: “این متهمین موظف هستند ظرف مهلت دو ماه گواهی لازم را به واحد اجرای احکام کیفری تحویل دهند و اداره محیط زیست و واحد اجرای احکام کیفری شهرستان سلماس بر اجرای این حکم نظارت می‌کنند”.

محکومیت ۴ شکارچی غیر مجاز در بهبهان

به گزارش ایرنا، روح‌الله عزیزی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد گفت: “قرار مجرمیت برای چهار شکارچی بز وحشی در منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان ، پس از سه سال صادر شد”.

بر اساس این گزارش، این پرونده مربوط به سه سال پیش است که این شکارچیان غیرمجاز یک راس بز وحشی را در منطقه حفاظت شده خائیز بهبهان شکار کرده و تصاویر سلاخی و پاکسازی لاشه را در فضای مجازی منتشر کرده بودند.

پس از انتشار تصاویر که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت، از این شکارچیان شکایت شد که اکنون قرار مجرمیت برای این افراد صادر شده است.

طبق کیفرخواست، پرونده علیه این افراد به دلیل حمل و نگهداری سلاح شکاری، شکار غیرمجاز، زنده گیری بز وحشی و خرید و فروش آن در بهبهان، حمل و نگهداری سلاح‌ جنگی ژ۳، کلاشینکف و قناسه، شکار با سلاح های جنگی ژ۳ کلاشینکف و قناسه، شکار غیرمجاز بیش از یک راس تشکیل شده است.

به گفته عزیزی مجرمان اکنون با قید ضمانت آزاد و در انتظار رای نهایی دادگاه هستند.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار، در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است.

بازداشت شکارچیان یک قلاده خرس در ماکو

به گزارش فارس، اکبر نصرتی رییس پلیس فتای آذربایجان‌غربی گفت: “عوامل شکار خرس و منتشرکنندگان تصاویر آن در فضای مجاز توسط پلیس فتا دستگیر شدند”.

بر اساس این گزارش، در پی انتشار تصویر مربوط به جسد خون آلود یک قلاده خرس در فضای مجازی توسط افراد ناشناس که باعث واکنش کاربران شده بود،کارشناسان پلیس فتای ماکو و استان آذربایجان غربی موفق شدند، افراد مجرم را در ماکو شناسایی کنند و پس از هماهنگی با مقام قضایی اداره محیط زیست ماکو مخفیگاه آنان را شناسایی و متخلفان را بازداشت کردند.

این متخلفان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند‌‌.

بازداشت یک شکارچی غیر مجاز در مشگین‌شهر

به گزارش ایرنا، یوسف محمدی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشگین‌شهر گفت: “یک شکارچی متخلف با اسلحه غیرمجاز و فشنگ‌های مربوطه دستگیر شده است”.

وی افزود: “از این فرد چند قطعه کبک شکار شده نیز کشف شد که متهم با تنظیم پرونده تحویل مقام قضایی گردید”.

بازداشت ۲ شکارچی غیر مجاز در سیاهکل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، لطیف جواهردشتی، رییس اداره حفاظت محیط زیست سیاهکل از بازداشت ۲ شکارچی متخلف پرندگان در منطقه دوستلات سیاهکل خبر داد.

وی افزود : “از این شکارچیان یک فروند قایق، ۴ رشته تور و سالیک و ۱۰ قطعه پرنده یلوه صید شده نیز کشف و ضبط شد”.

بازداشت ۲ شکارچی متخلف در گلستان

به گزارش ایرنا، محسن محسنی، مسئول روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست گرگان گفت: “با حضور به موقع محیط‌بانان ۲ شکارچی غیرمجاز در تالاب صوفیکم گلستان قبل از هر گونه موفقیت در شکار دستگیر شدند”.

بر اساس این گزارش، از این متخلفان ۲ قبضه سلاح شکاری دولول و ۱۴ تیر فشنگ ساچمه زنی کشف و ضبط شد.

تالاب شکار و تیراندازی ممنوع صوفیکم با ۳۳ هزار و ‎۳۷۰ هکتار وسعت در شمال استان گلستان واقع است.

بازداشت یک شکارچی غیر مجاز در بروجن

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: “یک صیاد متخلف سودجو که اقدام به صید زنده پرندگان وحشی و فروش غیرمجاز آن‌ها می‌کرد در شهرستان بروجن شناسایی و دستگیر شد”.

احمدی ادامه داد: “این متخلف ضمن زنده‌گیری پرندگان مبادرت به نگهداری آن‌ها در منزل خود و فروششان می‌کرد که با صدور دستور قضایی و با همکاری نیروی انتظامی دستگیر شد”.

از این متخلف یک قطعه قرقاول، دو قطعه تیهو و تعدادی کبک وحشی کشف و پرونده وی برای طی کردن مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

بازداشت یک شکارچی غیر مجاز در سیریک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ماموران انتظامی شهرستان سیریک یک شکارچی متخلف پرندگان و حیوانات وحشی را دستگیر کردند.

محمد امین عربی، رئیس محیط زیست شهرستان سیریک گفت: “از این شکارچی متخلف در منطقه کوهستانی روستای کُنارجو دو لاشه آهو و بزکوهی، یک قبضه اسلحه غیر مجاز، ۵ عدد فشنگ، یک دوربین شکاری و چاقو کشف شد”.

سیریک یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است.

بازداشت یک شکارچی غیر مجاز در جیرفت

به گزارش ایرنا، شکارچی متخلف و سرشناس جیرفت پس از ضرب و شتم یک محیط‌بان، همراه با لاشه سه راس کل و بز وحشی دستگیر شد.

محسن کردستانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت افزود: “از این شکارچی در منطقه شکارگاه کوه زیارت اسفندقه جیرفت، لاشه سه راس کل و بز وحشی به همراه یک قبضه اسلحه ساچمه‌زنی تک لول، یک قبضه اسلحه گلوله زنی برنو دوربین‌دار، سه دوربین چشمی و تعدادی فشنگ ضبط شد”.

وی در خصوص محیط بان مصدوم شده گفت: “مامور محیط زیست از ناحیه سر و صورت دچار آسیب دیدگی سطحی شده است”.

شهرستان جیرفت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

بازداشت ۴ شکارچی غیر مجاز در زنجان

به گزارش ایرنا، ۴ شکارچی متخلف که در مناطق “فیله خاصه” و “سرخ آباد” استان زنجان مشغول شکاربودند دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

به گفته حسین آب سالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ازاین شکارچیان لاشه ۲ سر خرگوش به همراه ۳ قبضه سلاح، ۲۰ تیر فشنگ ساچمه ای و یک دستگاه پروژکتور کشف و ضبط شد.

بازداشت ۴ شکارچی غیر مجاز در تهران

به گزارش ایسنا، عباس سالاری، رئیس منطقه حفاظت شده ورجین شهرستان شمیرانات گفت: “۳ شکارچی غیرمجاز حیات وحش، قبل از شروع به شکار در ۲ منطقه تحت مدیریت استان تهران بازداشت شدند و از این گروه متخلف، یک قبضه سلاح غیرمجاز خفیف با ۳۰تیر فشنگ، یک قبضه سلاح غیرمجاز تک لول ساچمه زنی با ۱۱ تیر فشنگ و سایر وسایل شکار کشف و ضبط شد”.

وی افزود: “پرونده قانونی برای این متخلفین تشکیل شد و این سه نفر در اختیار مقام قضایی قرار گرفتند”.

همچنین به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، در منطقه اثر طبیعی ملی تنگه واشی فیروزکوه، محیط بانان این منطقه در جریان ماموریت گشت و کنترل، موفق به بازداشت یک شکارچی متخلف قبل از شروع به هرگونه تیراندازی و شکار شدند. از این متخلف یک قبضه سلاح ساچمه زنی تک لول دارای مجوز حمل به همراه ۸ تیر فشنگ کشف شد.

بازداشت ۴ شکارچی غیر مجاز در مازندران

به گزارش فارس، ماموران یگان حفاظت محیط زیست در حین گشت کنترل در شهرهای آمل، ساری، نکا و کیاسر ۴ شکارچی غیرمجاز را دستگیر کردند.

بر اساس این گزارش، در آمل ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهر در حین گشت‌زنی در منطقه شالیزاری دابودشت یک شکارچی غیرمجاز را به همراه یک قبضه سلاح شکاری دستگیر و در ادامه ماموریت ۵ رشته دام‌هوایی را تخریب کردند.

همچنین در ساری ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهر در حین گشت‌زنی شبانه در آب‌بندان‌های این شهرستان دو شکارچی غیرمجاز را به همراه یک قبضه سلاح شکاری و یک قطعه اردک دستگیر کردند.

در نکا نیز ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهر در حین گشت‌زنی در حاشیه یکی از روستاهای هزارجریب این شهرستان از یک متخلف یک قبضه سلاح شکاری و لاشه یک قطعه کبوتر کشف و ضبط کردند.

ماموران یگان حفاظت اداره پارک ملی کیاسر دو شکارچی غیرمجاز را به همراه دو قبضه سلاح شکاری، لاشه پنج قطعه کبوتر و یک طاقه قرقاول دستگیر کردند.

طی سال جاری؛ بازداشت ۴۷۴ شکارچی غیر مجاز در خوزستان

به گزارش ایسنا، محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از دستگیری بیش از ۶۲ متخلف شکار و صید در خوزستان در یک ماه گذشته خبر داد.

وی گفت: “بیش از هشت قبضه سلاح شکاری به همراه ۵۹ مورد ادوات شکار از قبیل تور، دستگاه شوک الکتریکی و موتور برق از متخلفین کشف شده‌ است و متخلفین جهت پیگیری مراحل قانونی به مراجع قضایی استان معرفی شده‌اند”.

اشرفی افزود: “در شش ماهه نخست سال جاری نیز یگان حفاظت محیط زیست خوزستان موفق به دستگیری ۴۱۲ متخلف شکار و صید در سطح استان شد”.

بازداشت ۳۸ شکارچی غیر مجاز در اصفهان طی ماه اخیر

به گزارش ایرنا، ۳۸ متخلف شکار و صید در یک ماه اخیر در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده استان اصفهان شناسایی و دستگیر شدند.

بر اساس این گزارش، از متخلفان دستگیر شده در مناطق حفاظت شده این استان سه قبضه سلاح غیرمجاز ، ۱۶ قبضه سلاح مجاز ، یک قبضه سلاح جنگی ،انواع فشنگ ، ۷ دستگاه دوربین چمشی، تور ماهیگیری، چاقو، یک دستگاه پروژکتور، یک قایق بادی و سایر ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد.