افزایش شمار اعدام شدگان روز گذشته در زندان رجایی شهر کرج به ۶ تن

یک زندانی دیگر که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود سحرگاه روز گذشته در زندان رجایی شهر کرج اعدام شده است. با احتساب این زندانی شمار زندانیان اعدام شده روز گذشته در این زندان تاکنون به ۶ تن رسیده است. هرانا روز گذشته از اعدام دستکم ۵ زندانی در این زندان خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت زمان اعدام یک زندانی دیگر در زندان رجایی شهر کرج در سحرگاه روز گذشته محرز شد.

هویت این زندانی “مجتبی سلیمانی، ۳۱ ساله، اهل کرمانشاه از بند ۷ سالن ۱۹ و با اتهام قتل” توسط هرانا احراز شده است.

با احتساب این زندانی شمار زندانیان اعدام شده سحرگاه چهارشنبه ۳ مهرماه ۹۸ در زندان رجایی شهر کرج دستکم به ۶ تن رسیده است.

لازم به ذکر است “محمد سهرابی، از اندرزگاه ۷ سالن ۱۹ با اتهام قتل” دیگر زندانی است که روز گذشته با کسب مهلت از اولیای دم به بند بازگردانده شده است.

روز چهارشنبه ۳ مهرماه ۹۸، هرانا از اعدام دستکم ۵ زندانی در زندان رجایی شهر کرج خبر داده و هویت یکی از این زندانیان را“مصطفی بختی، ۳۳ ساله، با اتهام قتل، از اندرزگاه ۱ سالن ۱ زندان رجایی شهر کرج” احراز کرده بود.

این زندانیان طی روزهای اخیر همراه با چند زندانی دیگر از جمله “علی دراوری (دلاوری) از بند ۱ سالن ۱ با اتهام قتل” جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی این زندان منتقل شده بودند. از این میان علی دلاوری با کسب مهلت از اولیای دم به بند بازگردانده شده بود.

همچنین سازمان حقوق بشر ایران روز گذشته از انتقال ۴ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر از زندان قزل‌حصار کرج به زندان رجایی شهر و اجرای حکم اعدام آنان خبر داده بود. با این حال هویت آنان تاکنون احراز نشده و کماکان در دست بررسی است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.لازم به ذکر است که اعدام این زندانیان تاکنون از سوی رسانه‌های رسمی داخل ایران اعلام نشده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

FacebookTwitter