دستکم ۳ تجمع اعتراضی برگزار شد

امروز، جمعی از کارگران شرکت هپکو اراک در مسیر ریل راه آهن شمال_جنوب این شهر، شماری از کارگران کنتورسازی قزوین در مقابل ساختمان مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی تهران و گروهی از کارگران و معدنکاران معدن آق دربند در مقابل فرمانداری شهرستان سرخس، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، امروز دوشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، جمعی از کارگران شرکت هپکو در اعتراض به معوقات مزدی، بلاتکلیفی وضعیت مالکیت و سهامدار شرکت، در مسیر ریل راه آهن شمال_جنوب این شهر، دست به تجمع زدند.

معترضان با پهن کردن سفره خالی، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

آنها با بیان اینکه مشکلات صنفی آنها از زمان خصوصی‌سازی شرکت هپکو و تغییر مدیریت آغاز شده است، در ادامه گفتند: “در آخرین دور از اعتراضات کارگران هپکو (حدودا ده روز پیش) برخی مسئولان با میانجی‌گری شرایطی را فراهم کردند که حداکثر تا ده روز دیگر شرکت تعیین و تکلیف شود که به موجب آن اجتماع صنفی چندین روزه کارگران هپکو خاتمه یافت”.

محمدتقی آبایی هزاوه (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی) در ارتباط با اعتراضات این کارگران و پیگیری‌های انجام شده با تایید برگزاری تجمع توسط این کارگران، مدعی شد: “دو هفته قبل که وزیر صمت در استان حضور داشت، قول داد تعیین تکلیف سهامدار و پرداخت مطالبات کارگران (هم در هپکو و هم در برخی دیگر واحدهای استان) انجام شود؛ این وعده‌ها در حال پیگیری است”.

وی در ارتباط با کارهای انجام شده برای کارگران هپکو گفت: “مدیرعامل جدید هپکو، آقای ابوالفضل روغنی تعیین شده؛ ایشان هم بومی‌ست و هم متخصص؛ منتها زمان می‌برد که ایشان بتوانند اقدامات اصلاحی لازم را صورت بدهند.”

آبایی هزاوه ادامه داد: “امروز نیز با نمایندگان شورای اسلامی کار هپکو صحبت کردیم و قرار شد آنها با کارگران صحبت کنند که به تجمعات خاتمه بدهند و از آن طرف، ما نیز قول دادیم که مطالبات کارگران را که در دو بخش پرداخت معوقات مزدی و همچنین تعیین تکلیف سهامدار کارخانه است، در سریع‌ترین زمان ممکن به پیش ببریم”.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در باب مطالبات کارگران افزود: “مدیرعامل قول داد تا هفته آینده بخشی از معوقات مزدی کارگران هپکو پرداخت شود؛ فردا نیز همه کارگران هپکو یک بن ۵۰۰ هزار تومانی برای خرید از فروشگاه زنجیره‌ای رفاه خواهند گرفت؛ به این ترتیب این کارگران در ابتدای سال تحصیلی مشکلی بابت خرید لوازم‌التحریر و اسباب آموزشی نخواهند داشت”.

آبایی هزاوه در ارتباط با تجمع امروز کارگران که بر اساس اخبار دریافتی منجر به مسدود کردن راه‌آهن شده، گفت: “اینگونه نیست؛ آنطور که ما دیده‌ایم کارگران هپکو راه‌آهن را نبسته‌اند، بلکه در حاشیه راه‌آهن حضور دارند و در حال اعتراضِ صنفی هستند”.

 

نمایشگر ویدیو

00:00
00:26

تجمع کارگران کنتورسازی قزوین

به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، شماری از کارگران کنتورسازی ایران در استان قزوین، در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی و بلاتکلیفی شغلی خود در نتیجه تعطیلی این واحد تولیدی، مقابل ساختمان مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی تهران دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران این کارخانه گفت: “مشکلات کارگران کنتورسازی از زمانی آغاز شد که دولت وقت به دلایل مختلف این واحد صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کرد.”

او با بیان اینکه تعداد زیادی از کارگران کارخانه کنتورسازی قبل و بعد از متوقف شدن فعالیت تولیدی طی چند مرحله اخراج شدند، در ادامه افزود: “در ‌‌نهایت حدود ۲۰۰ کارگر در این کارخانه باقی ماندند که در حال حاضر حدود ۲۶ ماه مطالبات مزدی معوقه از کارفرما طلبکارند. حق بیمه کارگران نیز به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود”.

به گفته وی، کارگران در این مدت برای بازگشایی کارخانه و بازگشت به کار بارها مقابل نهادهای مختلف دولتی در استان قزوین حضور یافته‌اند اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و بلاتکلیفی آنها ادامه دارد.

این کارگر کنتورسازی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلایل سفر خود و همکارانش به تهران و حضور در مقابل ساختمان مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: “امروز دوشنبه روز دادگاه مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران است که از یکسال و نیم پیش به دلیل برخی جرائم اقتصادی در زندان به سر می‌برد. مدیرعامل در جلسات گذشته دادگاه از کمک‌های خود به کارگران سخن گفته است اما ما کارگران ضمن رد این سخنان، خواستار خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی هستیم”.

وی افزود: “خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی یکی از مطالبات اصلی کارگران کنتورسازی است و اگر نهادی دولتی باشد که بتواند از این کارخانه حمایت کند، قطعا بخش اعظم مشکلات ما برطرف خواهد شد”.

او با بیان اینکه با توجه به غیبت مدیرعامل شرکت و تعطیلی خط تولید این واحد تولیدی از ابتدای سال جاری باید مسئولان نسبت به حل مشکلات ما تعجیل کنند، در پایان گفت: “امروز به تهران آمده‌ایم تا در خصوص مشکلاتی که در نتیجه حضور مالکیت فعلی کارخانه که از زندان آن را مدیریت می‌کند، به وجود آمده و رسیدن این واحد تولیدی به مرز ورشکستگی با مسئولان قضایی ویژه مفاسد اقتصادی صحبت کنیم”.

تجمع کارگران و معدنکاران معدن آق دربند سرخس

به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، گروهی از کارگران و معدنکاران معدن آق دربند سرخس در استان خراسان رضوی، در اعتراض به تعویق افتادن حقوق ۱۰ ماهه معدنکاران و عدم توجه به وعده‌های داده شده به کارگران، مقابل فرمانداری سرخس دست به تجمع زدند.

به دنبال به تعویق افتادن حقوق ۱۰ ماهه معدنکاران و عدم توجه به وعده‌های داده شده از سال گذشته کارگران معدن آق دربند، مقابل فرمانداری سرخس تجمع و سپس در نشستی با فرماندار مشکلات خود را مطرح کردند.

FacebookTwitter