تفهیم اتهام اسرین درکاله؛ طرح اتهامات متعدد برای فعال حقوق زنان

اسرین درکاله، فعال حقوق زنان روز پنج‌شنبه به دادسرا منتقل و از بابت موارد متعددی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. وی بیش از یک ماه گذشته را در بازداشت به سر برده است. نسرین درکاله در تاریخ ۱۶ مردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۹ شهریورماه ۹۸، اسرین درکاله، فعال حقوق زنان در دادسرا مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است.

فیروزه شرف الدین، مادر اسرین درکاله روز گذشته با انتشار یادداشتی از ملاقات کابینی با فرزندش خبر داده و گفته است: “او را به دادسرا برده اند و اتهاماتی به او نسبت داده شده از جمله؛ ۱.اجتماع و تبانی به قصد انجام جرم علیه امنیت کشور. ۲.فعالیت تبلیغی علیه نظام. ۳.عضویت در گروه ندای زنان ایران با هدف بر هم زدن امنیت کشور. ۴.تشویق به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و حمایت از این موضوع و جریانات همراه آن و انتشار آن در فضای مجازی. ۵. تظاهر به عمل حرام در اماکن عمومی”.

اسرین درکاله در تاریخ ۶ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده  و روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۹۸، از بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد.

این شهروند در حوزه توانمندسازی زنان از جمله سوادآموزی فعالیت می‌کرد. اسرین درکاله در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۹۷ در مراسمی که در تهران به مناسبت ۸ مارس در روز جهانی زن توسط انجمن ندای زنان ایران برگزار شده بود، در ارتباط با موضوعاتی با عناوین “زنان نیروی اصلی اعتراض” و “چهل سالگی جنبش زنان” به ایراد سخنرانی پرداخته بود.

مریم محمدی دیگر عضو انجمن ندای زنان ایران نیز در تاریخ ۱۷ تیرماه بازداشت و در تاریخ ۱۷ مردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

گفتنی است دو تن دیگر از همکاران انجمن مذکور به نام‌های اکرم نصریان و ناهید شقاقی نیز، در اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

اکرم نصریان، روز یکشنبه ۵ خردادماه پس از ۲۷ روز با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد و ناهید شقاقی دیگر فعال بازداشتی نیز در تاریخ ۱ تیرماه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.