تشکیل پرونده در زندان؛ محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی به یک سال حبس دیگر محکوم شدند

محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی، دو زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از درون زندان، توسط دادگاه انقلاب این شهر هرکدام به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شدند. حکم صادره در ارتباط با پرونده جدیدی است که این دو زندانی در نهمین سال حبس خود با آن روبرو شدند. پیشتر از بابت بخش اول این پرونده محمدصابر ملک رئیسی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی، دو زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل در پرونده ای دیگر به حبس محکوم شدند.

بر اساس دادنامه شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی وحید مهدوی راد، این شهروندان به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و مستندا به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در این دادنامه که به صورت شفاهی به متهمین ابلاغ شده آمده است: “اداره کل اطلاعات استان اردبیل به خواسته اطلاعات زندان اردبیل بدین شرح که متهمان با دستاویز قراردادن برخی کمبود و کاستی‌ها در زندان اردبیل و با قرار دادن برخی محدودیت‌ها و مشکلات جسمی و روانی که به آنها وارد شده است، صرف‌نظر از ایجاد آنها یا استحقاق ایشان برای به دست آوردن امتیازات در زندان، حسب المورد با برقراری تماس و وصل به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند نظام اخبار زندان را منتشر نموده و با انتشار مشکلات نظام جمهوری اسلامی ایران با تعبیر به رژیم و غیره موجب تبلیغ علیه نظام و بدبینی شدند و مطالب منتشر شده نیز عمدتا همان کمبود و کاستی‌های ادعایی متهمان است که در تحقیقات به آن اشاره کردند”.

لازم به ذکر است جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه ۹۸، در شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل برگزار شده بود.

این دو زندانی اوایل فروردین ماه سال جاری از طریق ابلاغیه ای که در تاریخ ۲۵ اسفندماه ۹۷ تنظیم شده بود، در ارتباط با بخش دوم پرونده‌ای که با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” در زندان علیه آنها مفتوح شده بود، به این دادگاه احضار شده بودند.

در تاریخ ۲ و ۳ بهمن ماه ۹۷، این دو زندانی پس از احضار به دفتر قاضی ناظر بر زندان با گشایش پرونده جدیدی در زندان روبرو شده و تحت عنوان “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” از طریق نشر اخبار خود و سایر زندانیان در “شبکه‌های معاند در جهت تخریب نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.

محمدصابر ملک رئیسی از بابت بخش اول پرونده توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اردبیل از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر” برابر با ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده و شیراحمد شیرانی، نیز بر اساس این دادنامه از اتهامات مطروحه تبرئه شده بود.

لازم به ذکر است محمد صابر ملک رئیسی، فرزند دادعلی و اهل چابهار استان سیستان و بلوچستان که در حال تحمل دوران محکومیت ۱۵ سال حبس در تبعید خود است در تاریخ دوم مهر ماه ۱۳۸۸در سن ۱۵ سالگی بازداشت و پس از یک سال از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به زندان زاهدان و پس از محاکمه به زندان اردبیل تبعید شده است.

آقای ملک رئیسی در زمان محاکمه اقاریر خود را تحت شکنجه و فشار دانسته بود با این حال با حکم سنگین ۱۵ سال حبس در تبعید روبه رو شده بود.

محمدصابر ملک رئیسی به عنوان یک نمونه کم سابقه در دهه اخیر، در سن ۱۵ سالگی بازداشت شد و آنطور که خود در نامه‌هایش گفته به خاطر فعالیت‌های یکی از برادرانش و در حالی که دستگاه امنیتی دسترسی به برادرش نداشت به عنوان “گروگان “دستگیر شده است.

دیگر زندانی مورد اشاره این گزارش شیراحمد شیرانی است، آقای شیرانی، ۳۵ ساله، فرزند چاکر، اهل زاهدان و ساکن تهران، در تاریخ ۱۳ خرداد ۷۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۲ سال در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه قرار داشته است. وی نهایتا در یک دادگاه پر ابهام به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه به تحمل ۲۲ سال حبس در تبعید محکوم شد.

این دو زندانی هم اکنون در زندان اردبیل در حال تحمل حبس هستند.