تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند بهایی در زندان اوین

منیره باویل سفلایی، مینو زمانی پور و غلامحسین مظلومی، سه شهروند بهایی از تاریخ ۱۹ مردادماه بازداشت شده و کماکان بصورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر می برند. گفته می شود بازداشت این افراد در ارتباط با پیگیری موضوع نبش قبر یک شهروند بهایی بوده است که پیشتر در روستای گیلاوند دماوند صورت گرفته و جسد وی توسط افراد ناشناسی در بیابان‌های جابان از توابع همان شهرستان رها شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۹ مردادماه ۹۸، سه شهروند بهایی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

با وجود گذشت ۸ روز از بازداشت منیره باویل سفلایی، مینو زمانی پور و غلامحسین مظلومی، این شهروندان بهایی همچنان در زندان اوین در بازداشت بسر می‌برند.

این شهروندان بهایی صبح روز شنبه ۱۹ مردادماه ۹۸ توسط ۳ تن از مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود که ماموران پس از تفتیش منزل، برخی لوازم شخصی از جمله لپ تاپ، تلفن همراه، کتب و تصاویر بهایی را نیز ضبط کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به این شهروندان به گزارشگر هرانا گفت: که ماموران امنیتی دلیل بازداشت را پیگیری موضوع نبش قبر یک شهروند بهایی بوده است که پیشتر در روستای گیلاوند از توابع دماوند صورت گرفته بود. جسد این شهروند بهایی توسط افراد ناشناسی نبش قبر شده و در بیابان‌های جابان از توابع همان شهرستان رها شده بود. این شهروندان بهایی پیشتر نیز در این خصوص بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

این منبع مطلع در ادامه گفت که به خانواده‌های شهروندان بازداشت شده گفته شده که فعلا از وضعیت آنها اطلاعی نگیرید.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.