بازداشت چند تن از اعضای خانواده های دو شهروند اعدام شده در خوزستان

چند تن از اعضای خانواده های قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب، دو شهروند عرب که صبح امروز در زندان دزفول اعدام شدند توسط نیروهای اداره اطلاعات شهرستان شوش بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸، پس از اعدام قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب در زندان فجر دزفول، نیروهای امنیتی شماری از دوستان و افراد خانواده این دو شهروند را بازداشت کردند.

هویت ۳ تن از این شهروندان، عادل بیت عبدالله، جاسم بیت عبدالله و هاشم بیت عبدالله از اهالی روستای چعب شهرستان شوش توسط هرانا اخراز شده است.

از هویت دیگر شهروندان بازداشت شده تا لحظه تنظیم ای گزارش اطلاع دقیقی به دست نیامده است.

لازم به ذکر است که صبح امروز، حکم اعدام قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب، دو شهروند عرب در زندان دزفول اجرا شد.

شب گذشته خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع مطلع از تایید حکم اعدام این دو شهروند عرب توسط دیوان عالی کشور، خبر داده بود.  این دو شهروند در شهریورماه ۹۴ بازداشت و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند.

در این گزارش به نقل از این منبع مطلع آمده بود که ۲ نفر از متهمان به اتهامات “محاربه از طریق تشکیل گروه تروریستی با هدف بر هم زدن امنیت داخلی کشور، ارتکاب قتل عمدی، تهیه سلاح جنگی و هدایت گروه تروریستی” به اعدام محکوم شدند. ۳ متهم دیگر این پرونده به اتهامات “معاونت در محاربه، مشارکت در تشکیل گروه تروریستی تکفیری بر علیه امنیت کشور و پشتیبانی از گروه تروریستی” به حبس طولانی مدت ( ۳۰ سال) در تبعید محکوم شدند. پس از چهار سال حکم دادگاه بدوی به تایید دیوان عالی کشور رسید.

عفو بین الملل پیشتر با ابراز نگرانی در خصوص اعدام قریب الوقوع “قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب” اعلام کرده بود که در ارتباط با حمله مسلحانه تیرماه ۹۴ به یک هیئت عزاداری در صفی‌آباد دزفول به اعدام محکوم شده‌اند.

قاسم بیت عبدالله (عبداللهی) و عبدالله کرملاچعب (عبداللهى) از اهالی منطقه شوش، در شهریورماه ۱۳۹۶ به همراه ۷ متهم دیگر از بابت محاربه و ارتباط با گروه‌های خارج کشور و همینطور تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفتند. حکم اعدام برای این دو متهم و برای سایرین نیز حکم حبس صادر شد. این حکم پس از تایید در دادگاه تجدید نظر و اعتراض متهمان به دیوان عالی کشور رفت و به دلیل عدم وجود ادله اثبات جرم اتهام انتسابی و تناقضات موجود در تحقیقات مراجع انتظامی، اداره اطلاعات و دادسرا، پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شد. این پرونده در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز بررسی شد.

هر دو محکوم به اعدام در این پرونده اتهامات را بی‌اساس دانسته و آن را پرونده‌سازی دستگاه امنیتی برای آنان به دلیل فعالیت های مذهبی خود عنوان کرده بوند. این دو متهم پرونده از پیروان اهل سنت بودند. آنها در حضور رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز آثار ضرب و شتم و شکنجه را به وی نشان داده و مدعی شده‌ بودند که اعترافات در پی شکنجه از آنها گرفته شده بود، اما این ادعا از سوی قاضی پذیرفته نشده بود.

قاسم بیت عبدالله متولد ۱۳۶۵متأهل، دارای دو فرزند از اهالى روستاى بیت در چال شهرستان شوش و عبدالله کرملاچعب متولد ۱۳۵۹،متأهل، پدر سه فرزند از اهالى بخش شاوور شهرستان شوش است.