معوقات مزدی کارگران شاغل در ۳ واحد صنفی

کارگران مجموعه تاریخی و فرهنگی گنبد سلطانیه زنجان از عدم پرداخت ۴ ماه حقوق خود خبر دادند. بنا به خبری دیگر منابع کارگری خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق زاهدان از پرداخت نشدن دو ماه حقوق و بخشی از عیدی بیش از ۴۰۰ کارگر خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق زاهدان خبر دادند. همچنین کارگران ساخت کارخانه سیمان شهرستان سرباز از عدم پرداخت چند ماه حقوق خود خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران مجموعه تاریخی و فرهنگی «گنبد سلطانیه» زنجان گفتند پایگاه میراث فرهنگی گنبد به عنوان کارفرما هنوز بابت مطالبات مربوط به چهار ماه دستمزد پرداخت نشده با آنها تسویه حساب نکرده است.

تعدادی از کارگران «گنبد سلطانیه»  گفتند: “نزدیک ۵۵ نفر هستیم که هنوز بابت معوقات مزدی چهار ماه گذشته طلبکاریم”.

کارگران یاد شده که از حدود ۱۰ تا ۲۲ سال پیش به عنوان نگهبان، مرمتکار، سنگتراش، نجار و کارگر کوره در مجموعه فرهنگی، هنری گنبد سلطانیه مشغول کار هستند، می‌گویند: پایگاه هنری فرهنگی گنبد سلطانیه در مقام کارفرما در تمامی این سالها به تعهدات خود درست عمل نکرده است.

به گفته این کارگران، اخیرا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان وعده پرداخت حداکثر مطالباتمان را تا پایان ماه جاری داده است.

طبق اظهارات این کارگران، بخش دیگری از مطالبات آنها مربوط به مشکلاتی است که در سوابق  بیمه آنها وجود دارد.

کارگران قراردادی مجموعه فرهنگی گنبد سلطانیه خواستار آن هستند تا سازمان میراث فرهنگی در مقام کارفرمای اصلی، مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کند.

به گفته کارگران، طی چند سال گذشته پایگاه میراث فرهنگی گنبد سلطانیه به عنوان متولی اصلی مجموعه فرهنگی گنبد به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی را ندارد و در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران شاغل در این پروژه از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.

یحیی رحمتی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان) با تایید معوقات ۴ ماهه کارگران  پروژه مرمت گنبد سلطانیه گفت: با تامین اعتبار حداکثر تا پایان خرداد ماه جاری همه معوقات مزدی کارگران پروژه گنبد سلطانیه یک‌جا پرداخت می‌شود.

به گفته وی، دستمزد کارگران گنبد تاریخی سلطانیه باید از محل طرح پرداخت شود، اما به علت اینکه از این محل تخصیص اعتبار صورت نگرفت از همین رو شاهد معوقات کارگران بودیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه گنبد سلطانیه استانی نیست بلکه ملی است، اضافه کرد: بر همین اساس حقوق کارگران و سایر کارکنان این گنبد به صورت ملی پرداخت می‌شود.

معوقات مزدی کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق زاهدان

به گزارش ایلنا، منابع کارگری خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق زاهدان از پرداخت نشدن دو ماه حقوق و بخشی از عیدی بیش از ۴۰۰ کارگر خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق زاهدان خبر دادند.

کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق زاهدان گفتند: “به جز تعویق حقوق فروردین و اردیبهشت ماه و بخشی از عیدی، بن ماه رمضان و پاداش عید فطر ما پرداخت نشده است. در عین حال سوابق بیمه‌ای تعدادی از کارگران با مشکل روبرو شده است”.

به گفته این کارگران؛ آنها درحالی مطالبات مربوط به دو ماه حقوق و بخشی از عیدی خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند که همه کارگران ابنیه فنی شاغل در سایر مناطق ریلی، حقوق فروردین ماه خود را به همراه سایر مزایای جانبی و بن رمضان دریافت کرده‌اند.

طبق ادعای کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق، جدا از مطالباتی که کارگران از پیمانکار فعلی طلبکارند پیمانکار پیشین هم هنوز با آنها تسویه حساب نکرده‌ است.

به گفته کارگران این مطالبات مربوط به سال‌های ۹۳ تا پایان ۹۵ می‌شود. آنها طی این سه سال بخش از مطالبات خود را از کارفرمای شرکت پیمانکاری طلبکارند، مطالباتی که بین ۴ تا ۵ میلیون تومان ارزش دارد و شامل حق سنوات، حق مرخصی، اضافه‌کاری و غیره می‌شود.

طبق اظهارات کارگران جنوب شرق زاهدان، پیمانکار فعلی نیز جدا از آنکه زیر بار پرداخت بدهی‌های پیمانکار پیشین نمی‌رود، بیمه تکمیلی و سختی کار کارگران را هم پرداخت نمی‌کند.

معوقات مزدی کارگران ساخت کارخانه سیمان سرباز

به گزارش ایلنا، کارگران ساخت کارخانه سیمان سرباز از عدم پرداخت چند ماه حقوق خود خبر دادند.

کارفرمای یکی از شرکت‌های پیمانکاری گفت: “مشکلات، اقتصادی است و با صبر و درایت حل می‌شود”.

کارگران پروژه ساخت کارخانه سیمان در سرباز ایرانشهر (بین ایرانشهر و چابهار در استان سیستان و بلوچستان) گفتند: “چند ماه است حقوق نگرفته‌ایم”.

این کارگران گفتند در چند ماه گذشته، فقط چند بار علی‌الحسابِ ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومانی گرفته‌اند.

یکی از این کارگران گفت : “در نقطه صفر مرزی مشغول خدمت‌رسانی هستیم؛ در کمپ‌های خارج از شهر در گرمای سوزان کار می‌کنیم اما دستمزدمان به موقع پرداخت نمی‌شود”.

به گفته‌ی این کارگر، قرار بوده برای ۲۴ روز کار ماهانه، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به کارگران پروژه‌ای پرداخت شود اما اکنون بیش از سه، چهار ماه است که دستمزدها عقب افتاده است.

این کارگران که کارگر شرکت‌های پیمانکاری پروژه هستند از نهادهای بالادستی درخواست دارند که صدای آنها را بشنوند و با تخصیص بودجه مناسب به پیمانکاران، کارگران را از این دشواری‌های معیشتی نجات بدهند.

از قرار معلوم، حدود ۴۰ کارگر در یکی از شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کنند که کارفرمای پیمانکار این شرکت در رابطه با این وضعیت گفت: “ما همه پیمانکار سیمان تیس چابهار هستیم که به دلیل مشکلات اقتصادی، درگیر دشواری‌های مالی شده‌ایم و این مشکل، محدود به شرکت ما نیست؛ بلکه بسیاری از پروژه‌ها در شرایط فعلی با این مساله مواجه هستند”.

او در رابطه با معوقات کارگران گفت: “تا برج ۱۰ سال گذشته، دستمزد همه کارگران کامل پرداخت شده و در حال حاضر حدود ۴ ماه، مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند که امیدواریم با تزریق بودجه مناسب، امکان پرداخت هرچه سریع‌تر فراهم شود”.

وی با بیان اینکه در دشواری اقتصادی و گرانی ارز، بسیاری از پروژه‌ها، به مشکل برخورده‌اند،گفت: “تا برج ۱۰ سال قبل، کار خوب پیش رفت. در حال حاضر، فقط ما نیستیم که دچار این وضعیت شده‌ایم؛ همه پیمانکاران کارخانه سیمان با مشکل مشابه مواجه‌اند”.

پروژه ساخت سیمان سرباز، بیش از ده سال پیش کلید خورده است و قرار بوده پس از بهره‌برداری، برای مردم محلی، اشتغالزایی کند.