عفو بین الملل در روز جهانی محیط زیست؛ سرکوب فعالان محیط زیست را پایان دهید

۵ ژوئن از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی محیط زیست نام گذاری شده است. روز جاری مصادف با این روز سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای بار دیگر از مقامات ایران خواسته است که سرکوب فعالان محیط زیست را پایان دهد. این سازمان در این بیانیه با اشاره به بازداشت طولانی مدت هشت فعال محیط زیست به نام های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز از مواجه این افراد با خطر اعدام ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از عفو بین الملل، امروز چهارشنبه ۱۵ خردادماه ۹۸ مقارن با ۵ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی، همزمان با روز جهانی محیط زیست عفو بین‌الملل بار دیگر از مقامات ایران می‌خواهد که سرکوب فعالین محیط زیست در ایران پایان دهند.

در بخشی از بیانیه این سازمان آمده است “هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز بیش از یک سال است که در زندان به سر می‌برند و ممکن است به خاطر اتهاماتی چون «جاسوسی برای بیگانه» و «فساد فی الارض» با محکومیت به حبس طولانی مدت و اعدام روبرو شوند”.

سازمان عفو بین الملل در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه این افراد با اتهاماتی روبرو هستند که تنها مربوط به فعالیت‌های زیست‌محیطی‌شان، ازجمله تحقیق در زمینه حیات وحش در حال انقراض در ایران است، روند دادرسی آنان را آشکارا ناعادلانه خوانده و از شکنجه و بدرفتاری با آنان طی روزان بازداشت خبر داده است.

در بخش پایانی این بیانیه با اشاره به اینکه این دوست‌داران محیط زیست زندانیان عقیدتی هستند و باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند گفته شده است: “بر اساس اخبار رسانه‌ها، دستکم ۶۳ پژوهشگر و فعال حوزه محیط زیست در سال ۲۰۱۸ بازداشت شدند. بیش از ۱۰ تن از فعالان محیط زیست از جمله در کردستان نیز در سال جاری میلادی بازداشت شده‌اند”.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه بیش از ۱۴ ماه است که در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه در زندان اوین تحت شرایط سختی هستند.

در حالی که وزارت اطلاعات به عنوان مرجع قانونی و تخصصی اعلام کرد این افراد را جاسوس نمی‌داند، پافشاری سپاه پاسداران که این افراد را در اختیار دارد بر این اتهامات وضعیت پرمخاطره‌ای از لحاظ حقوقی، روحی و جسمی برای متهمان این پرونده ایجاد کرده است.

پس از تغییر در عناوین اتهامی عنوان شده در کیفرخواست صادره، چهار نفر به افساد فی الارض از طریق همکاری با دول متخاصم، سه نفر به اتهام اجتماع و تبانی برای جاسوسی به نفع دول متخاصم و یک نفر بابت اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی (و اتهامات موردی دیگر) متهم شده‌اند.

جلسات اول، دوم، سوم،چهارم و پنجم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده است. در اواخر اسفندماه سال گذشته،  ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی به سال ۹۸ موکول شد.

هرانا اخیرا در گزارشی مفصل به آخرین وضعیت این متهمین در زندان اوین پرداخته بود. در این گزارش اشاره شده بود که برخی از این متهمان از جمله یکی از زنان، به قصد اخذ اعترافات اجباری در ایام بازجویی مورد بدرفتاری و آزار جنسی قرار گرفته است. او تهدید به تجاوز شده و وضعیت بسیار بحرانی را در زندان سپری می‌کند. این زندانیان بعضا بیمار هستند و با شرایط روحی نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.