یازدهمین سال حبس سعید ملک پور در زندان اوین همزمان با ۴۴ مین سال تولدش

سعید ملک پور، زندانی جرایم سایبری محبوس در زندان اوین، امروز در حالی که در یازدهمین سال حبس بسر می برد، ۴۴ ساله شد. آقای ملک پور یازدهمین سال از حبس خود را بدون حتی یک روز مرخصی طی می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از اعلام عفو بین الملل، امروز چهارشنبه خردادماه ۱۳۹۸، سعید ملک‌پور، زندانی جرایم سایبری محبوس در زندان اوین، ۴۴ مین سالگرد تولدش را در زندان جشن می گیرد.

بر اساس این گزارش، سعید ملک‌پور شهروند ایرانی مقیم کانادا در مهرماه ۱۳۸۷ در زمان سفر به ایران برای ملاقات با خانواده دستگیر شد و از سوی بخش سایبری سپاه پاسداران به مدیریت سایت‌های پورنوگرافی فارسی‌زبان متهم شد. تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام و فساد فی الارض از جمله اتهامات دیگری بود که برای آقای ملک‌پور در نظر گرفته شد و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی بابت اتهامات وارده به اعدام بعلاوه هفت سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد، این حکم در دی ماه ۱۳۹۰ در دیوان عالی کشور تأیید شد و در ۲۷ بهمن ۱۳۹۰، برای اجرای احکام ارسال شد ولی بعدا با یک درجه تخفیف حکم اعدام به حبس ابد تبدیل شد.

شایان ذکر است، سعید ملک پور طی نامه‌ای از زندان گفته است که از زمان بازداشت به مدت ۳۲۰ روز در حبس انفرادی، بدون ملاقات و بدون دسترسی به کتاب و روزنامه به سر برده و تنها یک جلد قرآن، یک مهر و یک بطری آب در اختیار داشته است و در تمام این مدت زیر فشار و شکنجه بوده است. پدر او در آخرین روزهای اسفند ۸۷ فوت کرده ولی حدود ۴۰ روز بعد در یک تماس تلفنی ۵ دقیقه‌ای از این امر مطلع شده است.

بازجویان با فشار و نیز طرح این مساله که فیلم‌های مصاحبه برای دریافت بودجه پروژه گرداب سپاه پاسداران است و وعده آزادی با وثیقه او را راضی به اعتراف تلویزیونی کرده‌اند و پخش این اعترافات بدون پوشش صورت و در فاصله روز سوم تا هفتم درگذشت پدرش ضربه سختی به خانواده او وارد آورده است.

ملک‌پور همچنین گفته است در صورت بررسی پرونده توسط کارشناس کامپیوتر و اینترنت می‌تواند بی‌گناهی خود را ثابت کند.

وی در آبان ماه سال گذشته بدلیل تپش قلب شدید و حمله قلبی با تایید بهداری اوین به بخش قلب بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود.

گفتنی است که سعید ملک‌پور در مدت زمان حبس به بیماری‌هایی از جمله سنگ کلیه و مشکل پروستات نیز دچار شده اما از دریافت خدمات درمانی لازم محروم مانده است.

مادر این زندانی در تاریخ  ۱۱ بهمن‌ ۹۷ طی نامه ای به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران خواستار آزادی و یا لااقل مرخصی فرزندش پس از ۱۰ سال زندان شده بود.