دامنه‌دارتر شدن خط فقر در ایران

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، می‌گوید که اگر خط فقر درآمد ماهیانه کمتر از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد، حدود ۵۵ درصد خانوار‌های ایرانی زیر این خط هستند. به گفته این نماینده مجلس تعداد زیادی از خانوارهای ایرانی با یارانه یا مستمری‌های سازمان‌هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد امرار معاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید با احتساب شاخص خط فقر که ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان تعیین شده، تعداد خانوارهای ایرانی زیر این خط ۵۵ درصد است.

لارگانی افزود: با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها مبنی بر اینکه ۴۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند، گفت: شاخص های مطرح برای محاسبه خط فقر درآمدهای خانواده ها است که بر این اساس خانوارهایی که زیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند زیر خط فقر هستند و با این احتساب حدود ۴۰ درصد خانواده های ایرانی زیر خط فقر هستند.

در این گزارش به نقل از عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آمده است که تعداد زیادی از خانواده های ایرانی با یارانه زندگی می‌کنند یا از طریق کمک‌های مستمری سازمان بهزیستی و کمیته امداد امرار معاش می‌کنند.

ناصر موسوی لارگانی همچنین گفت: با این وضعیت حتی عده ای شرایط آن را ندارند که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی قرار بگیرند چراکه این افراد برای اینکه تحت پوشش این نهادها قرار بگیرند باید بالای ۶۰ سال سن داشته باشند یا از کار افتاده ۱۰۰ درصد بوده و یا بی سرپرست و بدسرپرست باشند.

موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در توضیح دامنه‌دار شدن فقر، به تغییر سطح زندگی و توقع مردم اشاره کرده و گفته است: «در گذشته در یک حیاط مشترک ۵ برادر و اعضای خانواده‌شان کنار یکدیگر زندگی می کردند اما در حال حاضر پدر و پسر حاضر نیستند در دو طبقه مجزا از یکدیگر در یک ساختمان زندگی کنند.» او مدعی شده که در مقایسه با قبل از انقلاب حتی فقیرترین افراد جامعه نیز درآمدشان به نسبت قبل بیشتر شده است.

لازم به یادآوری است که در مردادماه سال گذشته رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود که در یک سال اخیر فقر مطلق در کشور از ۱۲ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است و نرخ خط فقر به نزدیک ۶ میلیون تومان رسیده است.

همچنین شهاب نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، اواخر اسفندماه گذشته گفته بود ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند.

رئیس شورای شهر تهران، ۲۳ مرداد ۹۷ با استناد به آمار رسمی، گفته بود که یک سوم مردم ایران زیر خطر فقر و یک دهم آنان در زیر “خط فقر مطلق” زندگی می‌کنند. حسین راغفر، اقتصاددان، “خط فقر مطلق” برای یک خانواده چهار نفری شهری را حدود چهار میلیون تومان عنوان کرده و نتیجه گرفته بود که ۳۳ درصد جمعیت ایران دچار “فقر مطلق” هستند و شش درصد آنها نیز در زیر “خط گرسنگی” به سر می‌برند. مقام‌های دولتی ایران اذعان می‌کنند که بیش از یک و نیم میلیون ایرانی حتی توان مالی تأمین غذای خود را هم ندارند.

از طرفی بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در آذر ۹۷، حدود ۳ میلیون و ۴۴۰ هزار خانواده با جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون و ۳۲۶ هزار نفر، یعنی نزدیک به ۱۶ و ۷ دهم درصد کل جمعیت، در سال ۱۳۹۵ زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کردند.