چهار زندانی سنی مذهب برای محاکمه به مهاباد منتقل شدند

چهار تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز گذشته به زندان شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی منتقل شدند. گفته می‌شود انتقال این زندانیان جهت محاکمه در ارتباط با پرونده ای مربوط به ده سال پیش در شهرستان مهاباد صورت گرفته است. این افراد از زمان انتقال تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته و اطلاع دقیقی از وضعیتشان در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۳۱ فروردین‌ماه ۹۸، چهار تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج به نام‌های انور خضری، قاسم آبسته، داود عبدالهی و ایوب کریمی به زندان مهاباد منتقل شده‌اند.

گفته می‌شود انتقال این افراد در ارتباط با پرونده مربوط به قتل عبدالرحیم تینا، امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد و جهت برگزاری جلسه دادگاه بوده است، با این حال از زمان انتقال هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته و از وضعیت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

لازم به ذکر است ماموستا «عبدالرحیم تینا» در تاریخ هفتم مهرماه سال ۱۳۸۷ توسط افراد ناشناسی کشته شد. این چهار زندانی به همراه سه زندانی سنی مذهب دیگر به نام‌های خسرو بشارت، فرهاد سلیمی و کامران شیخه از تاریخ ۱۶ آذرماه سال ۸۸ و از بابت یک پرونده مشترک در زندان بسر می‌برند.

این زندانیان در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند ولی این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی رازینی نقض شد.

پس از ۹ سال بلاتکلیفی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۷ حکم سه تن از زندانیان با آنها ابلاغ شده و بر اساس این حکم انور خضری و خسرو بشارت به اتهام مشارکت در قتل هر یک به تحمل ۱۰ سال حبس و کامران شیخه نیز به اعدام محکوم شد.

چهار متهم دیگر این پرونده به نام‌های قاسم آبسته، داوود عبدالهی، ایوب کریمی و فرهاد سلیمی علیرغم گذشت نزدیک به ده سال کماکان در وضعیت بلاتکلیفی بسر می‌برند.

در تاریخ ۲۸ مردادماه ۹۷ انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه از زندان ارومیه به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.

زندانیان مورد اشاره تاکنون بارها به شیوه های مختلفی از جمله اقدام به اعتصاب غذا به شرایط خود اعتراض کرده‌اند و خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان حقوقی خود شده‌اند.