ممانعت از آزادی توحید قریشی علیرغم پایان دوره محکومیت

توحید قریشی، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، علیرغم پایان یافتن دوره محکومیت و رسیدن موعد آزادی با کارشکنی مسئولین زندان و نهادهای امنیتی کماکان در زندان بسر می برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک هفته از پایان دوران محکومیت توحید قریشی، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج می‌گذرد، با این حال تاکنون از آزادی وی ممانعت به عمل آمده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “مدت محکومیت آقای قریشی در تاریخ ۱۳ فروردین ماه به پایان رسید، اما تاکنون اجازه خروج وی از زندان صادر نشده است. احتمال می‌رود که انتقال آقای قریشی از زندان رجایی‌شهر به بند ۲۰۹ زندان اوین در مردادماه سال گذشته و طرح اتهام “تبلیغ علیه نظام” و تشکیل پرونده‌ای جدید علیه او دلیل جلوگیری از آزادی‌اش باشد”.

لازم به یادآوری است که توحید قریشی در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷ از زندان رجایی‌شهر به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به بند ۲۰۹ منتقل شده بود. خانواده توحید قریشی در آذرماه همان سال پس از چهار ماه بی خبری از وضعیت این زندانی و پیگیری‌ها و مراجعات فراوان به دادسرای اوین، بدون پاسخ و با رفتارهای توهین‌آمیز مواجه شده و موفق به ملاقات با وی نشدند. وی در آن زمان در حالی از تماس با خانواده خود محروم بود که مسئولان قضایی مدعی می‌شدند توحید قریشی ممنوع‌الملاقات است.

این زندانی در حالی با گشایش پرونده جدید روبرو شد که ماه‌های پایانی محکومیت خود را پشت سر می‌گذاشت. وی در اواسط دی ماه سال گذشته پس از حدود ۵ ماه از بند ۲۰۹ زندان اوین مجددا به زندان رجایی شهر منتقل شد.

روز دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه سال گذشته جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه این زندانی سنی مذهب در پرونده جدید برگزار شد که وی از حضور در آن جلسه خودداری کرد. دلیل امتناع این زندانی از حضور در جلسه دادگاه عدم رعایت فاصله زمانی قانونی میان تاریخ احضار با تاریخ جلسه دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل خود بود.

توحید قریشی در تاریخ ۱۷ بهمن در پی حمله گارد ویژه زندان و ضرب و شتم شدید آنها به همراه حمزه درویش، دیگر زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی‌شهر به سلول‌های انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذا زده بود. این اقدام به بهانه امتناع توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه و حمایت سایر زندانیان از تصمیم او صورت گرفته بود. این دو زندانی در تاریخ ۱ اسفندماه از سلول‌های انفرادی به سالن محل نگهداری زندانیان سنی مذهب بازگردانده شده و پس از ۱۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

مولوی توحید قریشی در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه سال ۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک سال پس از آن نیز محاکمه شده و ابتدا به ۱۰ سال و در دادگاه تجدید نظر به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم این زندانی اندکی بعد با تجمیع احکام به حدود ۴ سال قابل اجرا کاهش یافت.