اعتصاب غذای مجدد امیرمهدی طبسی در زندان اوین

امیر مهدی طبسی، زندانی محبوس در زندان اوین که روز دوشنبه با وعده مساعد مسئولین مبنی بر رسیدگی به خواسته اش به اعتصاب غذای خود پایان داده بود، روز گذشته مجددا دست به اعتصاب غذا زد.  این زندانی از بیماری افسردگی رنج می‌برد و  پزشکی قانونی گواهی عدم تحمل حبس وی را صادر کرده است، با این حال با مانع تراشی دادیار ناظر بر زندان و دادستانی تاکنون با درخواست عدم تحمل حبس و مرخصی استعلاجی وی موافقت نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۶ فروردین‌ماه ۹۸، امیرمهدی طبسی، زندانی محبوس در زندان اوین مجددا دست به اعتصاب غذا زد.

اعتصاب غذای این زندانی در حالی صورت گرفته است که وی در تاریخ ۱۲ فروردین ماه با وعده مساعد مسئولین مبنی بر رسیدگی به خواسته اش پس از ۶ روز به اعتصاب خود خاتمه داده بود.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “آقای طبسی به دلیل اعتصاب پی در پی و مصرف روزانه داروهای اعصاب و روان، دچار ضعف شدید جسمانی شده به طوری که بدون کمک گرفتن قادر به راه رفتن نیست. روز گذشته به دلیل ضعف جسمی به صورت ناهشیار به بهداری منتقل شده و به دلیل ممانعت از دریافت سرم، مسئولین بهداری به صورت دست و پا بسته و با اجبار به وی سرم تزریق کرده‌اند”.

به گفته این منبع مطلع روز جاری نیز مجددا توسط مسئولین وعده داده شده که تنها در صورت شکستن اعتصاب با وزیری، دادیار ناظر بر زندان جهت رسیدگی به خواسته‌هایش ترتیب ملاقات خواهند داد؛ این در حالی است که این زندانی همزمان با اعتصاب غذا، توسط مسئولین زندان از ملاقات با خانواده خود نیز محروم شده است.

این منبع نزدیک به آقای طبسی همچنین افزود: “آقای طبسی سال گذشته در پی وعده‌های دروغین مسئولان و عدم موافقت با عدم تحمل حبس، چند بار اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان لقمان و طالقانی و رازی در امین آباد منتقل شده بود. در بهمن ماه سال گذشته نیز پدر امیر مهدی طبسی جهت پیگیری وضعیت پرونده وی به دفتر دادیار ناظر زندانیان سیاسی رفته و با برخورد بد و توهین آمیز ناصری، معاون دادستان زندان اوین مواجه شده و به صورت موقت نیز بازداشت شده بود”.

امیر مهدی طبسی در تاریخ ۸ شهریور ۹۰ به همراه همسر سابقش معصومه (مینو) قاسم زاده ملک شاه به ادعای خود «به سفارت کشور اسرائیل در کشور ترکیه برای اخذ پناهندگی» مراجعه کرده بودند، ولی درخواست آنها توسط مسئولین سفارت رد شده و در تاریخ ۱۲ شهریور همان سال به ایران برگشته بودند. آنها در تاریخ ۲۰ شهریورماه همان سال در منزل شخصی خود واقع در بلوار ابوذر خیابان وحدت تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شدند. این زوج نهایتا در سال ۹۰ پس از ۲۹ روز بازداشت در سلول انفرادی وزارت اطلاعات با تودیع وثیقه یکصد میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت از زندان آزاد شده بودند.

امیر مهدی طبسی و معصومه قاسم‌زاده ملک‌شاه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی بدون اخذ دفاعیه به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم نهایتا در آبان‌ماه ۹۶ در دادگاه تجدیدنظر تایید شد و پس از آن جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

لازم به ذکر است که آقای طبسی پیشتر نیز در دیماه ۱۳۹۶ در اعتراض به روند حقوقی پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زد و در یازدهمین روز اعتصاب غذای خود به درمانگاه امین آباد منتقل و پس از پایان اعتصاب غذا به سالن ۱۲ زندان اوین بازگردانده شده بود.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‎هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.