کشته و زخمی شدن پرتعداد مهاجران در جاده جالق به کلگان

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان اعلام کرد دست کم ۱۴ مهاجر از اتباع افغانستان در پی واقعه واژگونی خودرو در نزدیکی شهر سراوان مجروح شدند. منابع غیر دولتی اما گزارش کرده اند حادثه در اثر تیراندازی به خودرو توسط نیروهای سپاه صورت گرفته و ۲۵ تن کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از افکار نیوز،فریبرز راشدی، اظهار داشت: شب گذشته بر اثر واژگونی خودروی وانت تویوتا حامل اتباع بیگانه در محور «جالق» به «کلگان» شهرستان سراوان ۱۴ نفر مجروح شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه پس از این حادثه بلافاصله آمبولانس‌های اورژانس به محل اعزام شدند، افزود: علت این حادثه توسط کارشناسان پلیس در دست بررسی است.

این اظهار نظر در حالی ایراد میشود که منابع محلی از جمله کمپین فعالین بلوچ امروز گزارش داد، نیروهای سپاه پاسداران در شهرستان سراوان گروهی از مهاجران افغانستانی را هدف تیراندازی مستقیم قرار دادند، در جریان این تیراندازی دستکم ۲۵ مهاجر کشته و زخمی شدند.

در مهرماه سال گذشته نیز در واقعه‌ای مشابه ۳۵ مهاجر افغانستانی کشته و زخمی شدند و در حادثه دیگری در مسیر سراوان نیز گزارش ۱۹ کشته و زخمی به دست آمده بود.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دی ماه ۹۷ با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

متن کامل این گزارش در رابطه با نقض قوانین به کارگیری سلاح و عملکرد قوای نظامی (ویژه سال ۲۰۱۸ میلادی) را مطالعه کنید.