تداوم بازداشت ژاکان باران، شهروند ایلامی پس از گذشت ۸ روز

حسین باقری (ژاکان باران)، شاعر اهل شهرستان ملکشاهی واقع در استان ایلام از روز سه شنبه ۲۸ اسفندماه سال گذشته به دلیل فعالیت برای برگزاری مراسم نوروز و چهارشنبه سوری کماکان در بازداشت نیروهای انتظامی این شهرستان به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ژاکان باران، شاعر ایلامی در تاریخ ۲۸ اسفندماه توسط نیروهای انتظامی شهرستان ملکشاهی بازداشت شده است و تاکنون هیچ یک از اعضای خانواده‌اش موفق با انجام ملاقات با وی نشده‌اند.

یک منبع نزدیک به خانواده باقری در خصوص بازداشت و آخرین وضعیت این شاعر ایلامی به گزارشگر هرانا گفت:”ژاکان باران در رابطه با فعالیت‌هایش در خصوص برگزاری مراسم نوروز و چهارشنبه سوری در شهرستان ملکشاهی و همچنین تبلیغ برای پوشیدن لباس کردی در این مراسم، روز سه‌شنبه ۲۸ اسفندماه توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد. وی پس از بازداشت به بازداشتگاه مرکزی استان ایلام واقع در جنب زندان مرکزی این شهرستان منتقل شده و کماکان در بازداشت به سر می‌برد”.

این منبع در ادامه افزود:”بر طبق آخرین اطلاعاتی که در خصوص وضعیت ژاکان باران به دست آمده است، وی در اعتراض به نحوه بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده است. با این حال تاکنون اجازه ملاقات به اعضای خانواده و وکیل ایشان داده نشده است”.

جشن نوروز در مناطق غرب کشور بخصوص مناطق کردنشین به دلیل پیشینه تاریخی و اهمیت نمادین سیاسی آن و همینطور نقش آفرینی احزاب منطقه با دیده شک و بدگمانی از سوی نهادهای امنیتی نگریسته می شود.

مواردی مانند جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی در مناطق دیگر کشور به ندرت به چشم می خورد اما در مناطق غربی و خصوصا کردنشین عملکرد نیروهای امنیتی با سخت گیری زیادی روبه‌روست؛ به‌طوری‌که هر ساله تعدادی از شهروندان در حاشیه های این مراسمات در مناطق غربی و به خصوص نواحی کردنشین بازداشت و از بابت جرایم امنیتی یا سیاسی محکوم می‌شوند.

لازم به یادآوری است که جلسه رسیدگی به اتهامات ژاکان باران از بابت پرونده‌ای دیگر در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه سال گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ملکشاهی برگزار شده بود. وی در این جلسه از بابت اتهامات “تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی”، “تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی” و “توهین به مقدسات” محاکمه شده بود.

آقای باقری در تاریخ ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۶ نیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۱۵ روز با قرار کفالت به صورت موقت آزاد شده بود.

ژاکان باران، شاعر کرد ۳۶ ساله اهل ایلام به زبان‌های کردی و فارسی شعر می‌نویسد. بنا به گفته وی تاکنون دو کتابش به نام‌های “شلاق افکار” و “نیشتمانی داگیریاگ” از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز انتشار نگرفته‌اند.

گفتنی است حسین باقری از سالها قبل به خاطر عمل‌های جراحی که در ناحیه کمر داشته، امکان راه رفتن را از دست داده است و مجبور است از صندلی چرخ‌دار استفاده کند. وی همچنین کلیه راستش را از دست داده است.