حواشی مراسم نوروز؛ بازجویی از کیومرث امیری توسط نهادهای امنیتی

کیومرث امیری کله جویی، شاعر کرمانشاهی در جریان برگزاری مراسم نوروزی در بخش فیروزآباد کرمانشاه طی روزهای اخیر توسط اداره اطلاعات کرمانشاه، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی مورد بازخواست و بازجویی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر کیومرث امیری کله جویی، شاعر کرمانشاه متخلص به لک امیر، توسط نهادهای امنیتی و قضایی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

احضار لک امیر در جریان برگزاری مراسم نوروزی و به دلیل شرکت وی در این مراسم توسط اداره های اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی بصورت موازی صورت گرفته است.

گفته می شود این احضارها بدنبال آن صورت گرفت که خبری دال بر حضور این شهروند در مراسم جشن نوروزی در فضای مجازی منتشر شده و قرار بود در این مراسم که در روستای زادگاه وی کله جوب بخش فیروزآباد کرمانشاه برگزار شد، شرکت کند.

پیش از این نیز در سال گذشته مراسم شعر خوانی شبی با کیومرث امیری کله جوبی در شهرستان هرسین از توابع کرمانشاه به دلایل نامعلومی لغو و از اجرای این مراسم جلوگیری شده بود.

لازم به یادآوری است کیومرث امیری کله جوئی متخلص به لک امیر (له‌ک ئه‌مێر) متولد ۱۳۳۸ در روستای کله جوی از بخش فیروز آباد کرمانشاه است. وی از جوانی در حرفه روزنامه نگاری فعالیت خود را با روزنامه کیهان کرمانشاه آغاز کرد.

لک امیر، شاعر کرمانشاهی

از لک امیر کتابهای متعددی از جمله مجموعه داستان (مرثیه ای برای تو)، مجموعه داستان(گورستان یخ زده)، کتاب شعر(خه‌ڕیوه‌)، مجموعه افسانه های لکی منتشر شده است.

جشن نوروز در مناطق غرب کشور بخصوص مناطق کردنشین به دلیل پیشینه تاریخی و اهمیت نمادین سیاسی آن و همینطور نقش آفرینی احزاب منطقه با دیده شک و بدگمانی از سوی نهادهای امنیتی نگریسته می شود.

مواردی مانند جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی در مناطق دیگر کشور به ندرت به چشم می خورد اما در مناطق غربی و خصوصا کردنشین عملکرد نیروهای امنیتی با سخت گیری زیادی روبه‌روست؛ به‌طوری‌که هر ساله تعدادی از شهروندان در حاشیه های این مراسمات در مناطق غربی و به خصوص نواحی کردنشین بازداشت و از بابت جرایم امنیتی یا سیاسی محکوم می‌شوند.