حواشی مراسم نوروز؛ بازداشت دو شهروند در استان لرستان

دو شهروند از اهالی بخش کاکاوند از توابع استان لرستان روز جاری توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند. گفته می شود بازداشت این افراد در رابطه با برپایی مراسم نوروز در روستای گیزه رود این بخش صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۸ اسفندماه ۹۷، دو شهروند در استان لرستان توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت این افراد “یوسف کاکاوند و علی رضایی” از اهالی بخش کاکاوند از توابع استان لرستان توسط هرانا احراز شده است.

بازداشت این افراد بر اساس توضیح نیروهای امنیتی در ارتباط با در رابطه با برپایی مراسم نوروز (برگزاری مراسم آتش نوروزی) در روستای گیزه رود است. ار دلایل محل نگهداری این شهروندان تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی به دست نیامده است.

بخش کاکاوند به بخش شمالی شهرستان دلفان در استان لرستان ایران اطلاق می‌شود.

جشن نوروز در مناطق غرب کشور بخصوص مناطق کردنشین به دلیل پیشینه تاریخی و اهمیت نمادین سیاسی آن و همینطور نقش آفرینی احزاب منطقه با دیده شک و بدگمانی از سوی نهادهای امنیتی نگریسته می شود.

مواردی مانند جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی در مناطق دیگر کشور به ندرت به چشم می خورد اما در مناطق غربی و خصوصا کردنشین عملکرد نیروهای امنیتی با سخت گیری زیادی روبه‌روست؛ به‌طوری‌که هر ساله تعدادی از شهروندان در حاشیه های این مراسمات در مناطق غربی و به خصوص نواحی کردنشین بازداشت و از بابت جرایم امنیتی یا سیاسی محکوم می‌شوند.