هوادار عرفان حلقه در زندان؛ ۵ سال حبس برای ناهید بهشید

ناهید بهشید، زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین که پیشتر در یکی از تجمعات حمایتی از محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود نهایتا به ۵ سال حبس محکوم شد. او در بهمن ماه سال جاری بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناهید بهشید، از تاریخ ۸ بهمن ماه سال جاری جهت تحمل مدت محکومیت ۵ ساله خود بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “خانم بهشید پس از شرکت در یکی از تجمعاتی که در حمایت از محمدعلی طاهری برگزار شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد. وی پس از ۱۲ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی این زندان با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بود”.

این مطلع در ادامه افزود: “ناهید بهشید نهایتا از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. حکم صادره در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی پورعرب تأیید شد. وی در تاریخ ۸ بهمن ماه در منزل خود بازداشت و جهت گذراندن مدت محکومیت به زندان اوین منتقل شده است”.

ناهید بهشید ۵۸ ساله است و همانطور که اشاره شد بخاطر حمایت از بنیانگذار گروه عرفان حلقه در زندان است.

هرانا پیشتر نیز از بازداشت های متعدد هواداران عرفان حلقه در شهرهای مختلف خبر داده بود. در آذرماه سال جاری در استان البرز یکی از اعضای اصلی عرفان حلقه به همراه همسرش و تعدادی دیگر بازداشت شدند. همچنین دوم آذرماه، بنابر اعلام سازمان اطلاعات سپاه استان اصفهان، ۱۲ تن از اعضای گروه عرفان حلقه در این شهر بازداشت شدند. پیشتر نیز در شهریورماه ماه سال جاری شماری از هواداران این گروه در گرگان و در مرداد ماه ۱۰ مربی عرفان حلقه در شیراز دستگیر شده بودند.

لازم به ذکر است محمد‌علی طاهری بنیانگذار «عرفان کیهانی» یا حلقه در ایران که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شده بود، در مرتبه نخست، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض و پرونده به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده به عنوان شعبه هم‌عرض ارجاع شد. این شعبه نیز طاهری را به اعدام محکوم کرد اما دیوان عالی کشور، بار دیگر حکم صادره را نقض کرد تا پرونده مجدداً در دادگاه هم‌عرض بررسی شود.

پرونده بیانگذار عرفان حلقه برای مرتبه سوم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد بررسی قرار گرفت که این بار دادگاه وی را به اتهام “توهین به مقدسات”، “مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران”، “ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع”، “استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس)” و “ضالّه بودن کتب و آثار” به پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

در حالی که طاهری نزدیک به دو سال بیشتر از محکومیت ۵ ساله خود را در زندان سپری کرده بود در اسفندماه سال ۹۶ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران مجددا به اتهام افساد فی الارض به پنج سال حبس دیگر محکوم شد و این حکم نیز در مردادماه سال جاری به تائید دیوان عالی کشور رسید.

گفتنی است در تاریخ ۵ آذرماه، درخواست اعاده دادرسی وی توسط شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور رد و به وکلای وی ابلاغ شد.