آزادی هفت زندانی همزمان با صدور حکم برای یک شهروند دیگر

دو شهروند اهل بوکان و اشنویه که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند با تودیع قرار آزاد شدند همزمان آرزو میرکی، ورزشکار زن اهل سنندج که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود نیز آزاد شد. از سوی دیگر چهار فعال کارگری محبوس در زندان کامیاران در ادامه موج آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی که کمتر از یک سال محکومیت دارند آزاد شدند. موج جدید آزادی زودهنگام یا کاهش حبس زندانیان سیاسی-امنیتی که به مناسبت ۲۲ بهمن آغاز شده تاکنون شامل ۴۳ زندانی یا محکوم سیاسی شده است. این آزادی ها در حالی گزارش می شود که همزمان یک شهروند در ارومیه توسط دادگاه انقلاب به حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ماف نیوز، دو شهروند اهل بوکان و اشنویه، پس از اتمام بازجویی ها به صورت موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، “عثمان سیلکه” ازاهالی شهرستان اشنویه، با تودیع قرار و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

وی روز چهارشنبه، ۲۶ دی ماه ۹۷ به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” از سوی مامورین وزارت اطلاعات در اشنویه بازداشت شده بود.

همچنین “آکام قادری” ۳۱ ساله فرزند رستم و اهل شهرستان بوکان با تودیع قرار وثیقه ۱۳۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اطلاعات ارومیه آزاد شده است.

وی روز دوشنبه ۱ بهمن ماه در بخش سیمینه از توابع بوکان به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” پس از ضرب و شتم توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و روز شنبه ۲۷ بهمن ماه جهت تکمیل بازجویی ها از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان بوکان به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.

گفته می شود این شهروند تا هنگام درخواست وثیقه امکان ملاقات با خانواده و همچنین دسترسی به وکیل نداشته است.

همزمان گزارش شده است آرزو میرکی، ورزشکار زن اهل سنندج و عضو تیم کیک بوکسینگ شهر سوران اقلیم کردستان عراق که درپی بر افراشتن پرچم اقلیم کردستان پس از پیروزی بر حریفش در مسابقه ای با تیم کیک بوکسینگ اصفهان، حدود ۲ هفته قبل توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده بود روز جاری با اخذ تعهد آزاد شد.

از سوی دیگر گزارش شده است “مجید تیباش” از اهالی روستان دیزج مرگور از توابع ارومیه توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی نجفی با اتهامات “مرتبط با احزاب کرد مخالف نظام” به پنج سال حبس محکوم شده است. گفته می شود وی در ارتباط با این حکم درخواست تجدید نظر کرده است.

وی در تاریخ ۵ دی‌ماه ۹۷ به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شد و در تاریخ ۲۷ دیماه با اتمام بازجویی ها موقتا آزاد شده بود.

این نهاد حقوق بشری در گزارشی دیگر اعلام کرده است چهار فعال کارگری محبوس در زندان کامیاران به نام های “شاهو صادقی”، “آرام محمدی”، “مهرداد صبوری” و “امید احمدی ” به صورت زودهنگام از این زندان آزاد شدند.

این افراد در تاریخ ۱۲ مهرماه ۹۵ توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به همراه دو تن دیگر، مجموعا به ۴ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند. بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، مهرداد صبوری و امید احمدی هر کدام به یک سال و آرام محمدی و شاهو صادقی هر کدام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

این شهروندان در آذرماه و دی ماه سال جاری جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان کامیاران شده بودند.

گفتنی ست که ابن آزادی های زودهنگام به مناسبت ۲۲ بهمن و تحت عنوان عفو برای حدود ۵۰ هزار زندانی صورت می گیرد و شامل درصد بسیار کمی از زندانیان سیاسی یا امنیتی می شود که هم اکنون در زندان هستند و محکومیت قطعی به یک سال حبس یا کمتر از آن دارند یا بیرون از زندان هستند و محکومیت قطعی به ۶ ماه حبس دارند.

از زمان آغاز اجرایی شدن این عفو از شب ۲۱ بهمن ماه تاکنون دست کم ۴۳ زندانی یا محکوم به نام‌های مصطفی ترک همدانی، صبا کردافشاری، یاسمن آریانی، آذر حیدری، سید محمد فلاح چای، فرشید رستمی، مجید کریم نژاد، حسین دژانگاهی، فرشید سعیدی ، حسین فرخ‌پور، مجید عزیزی، امین زنده دل، ایوب ساعدی، محمد خالدزاده، جمال کرمانی، محمد یوسفی، حمیدرضا امینی، بهفر لاله زاری، فرزاد دلآرام، فرهاد سرافراز، شهرام منصور، وحید دانا، سعید عابدی و ادیب حق پژوه، شاهین برزگر ، امیر چمنی، سید جمال موسوی‌نژاد، علیرضا معینیان، مهران بندی امیرآبادی، حسین میری نظرلو، مهران اسلامی امیرآبادی، فتانه نبیل زاده، دری امری، می خلوصی، ساقی فدایی، شایان تفضلی، سام نصیرمقدم ، مهران زهراکار، محمد نیکزاد، شاهو صادقی، آرام محمدی، مهرداد صبوری و امید احمدی شامل این آزادی زودهنگام یا توقف اجرای حکم شده‌اند. هر چند برخی زندانیان تهران بزرگ کماکان در انتظار اجرایی شدن این ابلاغ و آزاد شدن از زندان به سر می‌برند.

FacebookTwitterGoogle+