درخواست واخواهی عباس لسانی به حکم دادگاه انقلاب رد شد

شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز، درخواست واخواهی عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) اهل اردبیل را رد و محکومیت او به ۱۰ ماه حبس از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” را تایید کرد. عباس لسانی از تاریخ ۲۵ دیماه و پس از پایان جلسه دادرسی مجدد در بازداشت و بی خبری به سر می‌برد و گفته می‌شود از زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۹۷، حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز تائید شد.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی احراری، عباس لسانی، به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” در ارتباط با مراسم تدفین حسن دمیرچی و مراسم سالانه قلعه بابک به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده است. حکم صادره به وکیل آقای لسانی ابلاغ شده است.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. ممانعت از ملاقات خانواده آقای لسانی با ایشان و اعتصاب غذای وی باعث افزایش نگرانی از وضعیت این شهروند شده است.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده عباس لسانی به گزارشگر هرانا گفته بود: “علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده آقای لسانی، از زمان بازداشت ایشان هیچ تماس و ملاقاتی با ایشان نداشته و از محل نگهداری وی نیز اطلاع دقیقی در دست نیست. در حالی که پیشتر در بند قرنطینه زندان اردبیل بودند ولی برخی از کارمندان زندان با مراجعه خانواده وی گفته‌اند که ایشان در زندان نیستند. معاون دادستان اردبیل نیز در جواب پیگیری رقیه علیزاده، همسر آقای لسانی به وی گفته آقای لسانی هنوز زنده است و در صورت مرگش جنازه‌اش را تحویلتان می‌دهیم”.

این شهروند اردبیلی در تاریخ ۱۵ دی‌ماه توسط شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب اردبیل بازداشت و جهت اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری به زندان تبریز منتقل شده و دو روز پس از بازداشت با وارد شناخته شدن اعتراض وی به نحوه دادرسی، با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا زمان دادرسی مجدد که زمان آن روز ۲۵ دی‌ماه تعیین شد به صورت موقت از زندان تبریز آزاد شد.

روز دوشنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۷، عباس لسانی از طریق پیامک از صدور حکم غیابی علیه خود با خبر شده بود.

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

هرانا پیشتر در گزارشی تفضیلی به بررسی برخوردهای امنیتی با فعالان ترک و افزایش فشار بر روی این شهروندان از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۸ آذرماه ۹۷ پرداخته بود.