شاهین برزگر، از زندان تبریز آزاد شد

شاهین برزگر، فعال ترک (آذربایجانی) اهل تبریز که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه جهت تحمل دوران محکومیت ۳ ماهه خود راهی زندان تبریز شده بود روز جاری از این زندان بصورت زودهنگام آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۹۷، شاهین برزگر، فعال ترک (آذربایجانی) از زندان تبریز آزاد شد.

گفته می‌شود آزادی این شهروند اهل تبریز در پی اعلام عفو عمومی صورت گرفته است اما جزییات این موضوع کماکان روشن نیست.

روز چهارشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷، شاهین برزگر، فعال ترک (آذربایجانی) جهت تحمل محکومیت سه ماهه خود راهی زندان تبریز شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص پرونده شاهین برزگر به گزارشگر هرانا گفته بود: “آقای برزگر چندی پیش در حالی که دوره خدمت سربازی خود را می‌گذراند، در پی شرکت در مراسم خاکسپاری حسن دمیرچی بازداشت شد. وی مدتی بعد در دادگاهی به اتهام تبلیغ علیه نظام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد و پس از آن با قرار وثیقه و به صورت موقت آزاد شده بود. آقای برزگر به این حکم اعتراض کرد و دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی نهایتاً با رد اعتراض ایشان حکم ۳ ماه حبس وی را عیناً تایید کرد”.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

هرانا پیشتر در گزارشی تفضیلی به بررسی برخوردهای امنیتی با فعالان ترک و افزایش فشار بر روی این شهروندان از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۸ آذرماه ۹۷ پرداخته بود.