زخمی شدن سه کولبر در مناطق مرزی سردشت و بانه

سه کولبر به صورت جداگانه در مناطق مرزی شهرستانهای سردشت و بانه در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، در جریان شلیک نیروهای مرزبانی در منطقه‌ی مرزی بیتوش سردشت در دهستان آلان به سوی جمعی از کولبران در این منطقه یک کولبر به نام «سامان بخشی، ۳۵ ساله، فرزند سلیم» از ناحیه‌ی پا و پشت به شدت زخمی شد.

همزمان در منطقه‌ی مرزی هنگژال بانه هم یک کولبر به نام «مهدی فاروق‌زاده» از ناحیه‌ی پا زخمی شد و پس از انتقال به مراکز درمانی سنندج و رسیدگی پزشکی، وضعیت جسمی‌اش بهبود یافته است.

پیش از این روز سەشنبه ۱۶ بهمن‌ماه هم یک کولبر به نام «آرمان فلاحی» از اهالی روستای بیلو از توابع همین شهرستان در مرز ننور بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی از ناحیه‌ی پا زخمی شده بود.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت‌بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می‌آورند و سالانه ده‌ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می‌شوند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماه گذشته با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

بر اساس این گزارش به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، قتل ۴۸ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۱۰۴ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی در محدوده غرب و شمال غربی کشور مستند شده است.

بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

متن کامل این گزارش در رابطه با نقض قوانین به کارگیری سلاح و عملکرد قوای نظامی (ویژه سال ۲۰۱۸ میلادی) را مطالعه کنید.