کد شکنی از حضور وزیر اطلاعات در مجلس

 کُد شکنی از حضور وزیر اطلاعات در مجلس (✍️: گروه آب، انرژی و امنیت داخلی #جریان_سوم)

روز ٢٧ آذر وزیر اطلاعات در مجلس حضور پیدا کرد و در آنجا به سوالات «جلالی» نماینده تهران و «جهانبخش محبی‌نیا» نماینده میاندوآب پاسخ داد. «سیدمحمود علوی» در پاسخ خود سه نکته حائز اهمیت را مطرح کرد:

۱) تلاش سازمان‌های امنیتی کشورهای همسایه برای دخالت در ایران

۲) افزایش هم‌گرایی در میان اپوزیسیون

۳) افزایش قدرت سخت افزاری گروه‌های اپوزیسیون که به مبارزە مسلحانه اعتقاد دارند.

اما این سه مسئله را چگونه باید تفسیر کرد؟ جمهوری اسلامی در چند سال گذشته مرتبا ادعا می‌کرد که حضور در سوریه و دیگر کشورها که مسبب به راه انداختن جنگ نیابتی در منطقه شده، برای تأمین امنیت ایران است؛ در حالی که بر اساس اذعان محمود علوی این حضور، دامنه جنگ نیابتی را گسترش داده و هر لحظه امکان دارد که جنگ نیابتی به داخل مرزهای ایران هم کشیده شود.

هرچند که اغلب شاخص‌های ثبات در کشور برخلاف ادعای حکومت در وضعیت خطرناکی هستند و بحران‌های موجود در کشور می‌توانند باعث فروپاشی غیرمنتظره نظام سیاسی و اجتماعی شوند، اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی در حال حاضر اپوزیسیون قدرتمندی ندارد که با توجه به شاخص‌های علمی ثبات، یک تهدید فعال محسوب شود. آنچه مسبب تحرک در بین اپوزیسیون شده، عمق بحران‌های داخلی در ایران و بن‌بست در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. در واقع بخش زیادی از اپوزیسیون از فاعلیت خاصی بر ضد رژیم برخوردار نبوده و نیستند و تنها در گرد‌همایی‌های اعتراضی شرکت می‌کنند و منتظرند تا رویدادها به یک نقطه تعیین‌کننده‌ای برسد.

سومین ادعای علوی را می‌توان به استناد فیلم‌های پخش شده از خود سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، مردود دانست. در چند سال گذشته ده‌ها ویدیو از طرف سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی منتشر شده که در این ویدئو‌ها هسته‌هایی از اعضای احزاب مسلح کشته یا دستگیر شده‌اند. بنا به آنچه خود آن‌ها پخش کرده‌اند، توانایی نظامی گرو‌ه‌های مسلح هیچ فرق چشم‌گیری نکرده و حتی یکی از دلایل این‌ که این گرو‌ه‌ها به دام سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی افتاده‌اند، همان مسئله عدم بضاعت در نیروی نظامی است.

برای کسانی که از بطن مسائل سیاسی و امنیتی ایران و اپوزیسیون مطلع هستند آشکار است که حرف‌های علوی در مورد اپوزیسیون محلی از اعراب ندارد. اما واقعیت دیگر در پس این گفته‌ها پنهان است و آن همان موضوعی است که «علی خامنه‌ای» در روز ٢١ آذر گفته است.

خامنەای در ٢١ آذر از چالش‌های امنیتی در سال ٩٨ حرف به میان آورد. از نقشه آمریکا و هم‌پیمانانش برای ضربه زدن به حکومت خود حرف زد تا حق‌خواهی کارگران و دیگر اصناف که مدتی است به خیابان‌ها کشیده شده است را مانند روش معمول خود به «تئوری توطئه» نسبت دهد. او در واقع با بدون پاسخ گذاشتن مطالبات مردم، به کارگزاران نظام مجوز داد تا اعتراضات را یک تهدید امنیتی قلمداد کرده و با سرکوب و تهدید و ارعاب، کارگران را مجبور کنند به خانه‌های خود بازگردند.

افزون بر این، با توجه به تاکیدی که وزیر اطلاعات درباره نقش اپوزیسیون داشت، این احتمال جدی است که ارگان‌های امنیتی رژیم در روزهای آینده دست به دستگیر فله‌ای فعالان سیاسی و مدنی بزنند و هر کدام را به بهانه‌ای به زندان ‌بکشانند. پاسخ علوی به سوالات نمایندگان مجلس حکایت از عمق بحران داخلی و ترس از شکل‌گیری اپوزیسیونی واقعی در پی این بحران‌ها دارد. بی‌گمان رژیم با سرکوب بیشتر می‌خواهد از شکل‌گیری یک نیروی قدرتمند برای تغییر وضعیت جلوگیری کند. سرکوب و ارعاب شیوه معمول حکومت بوده که اگرچه تاکنون جواب داده و باعث ابقای حکومت شده، این بار باعث تسریع سقوط حکومت خواهد شد. حکومت اسلامی خواهد دانست که مردم این بار، دیگر چیزی ندارند که از دست بدهند و هرچه بگذرد، تظاهرات مدنی مردم به گسترش #تظاهرات_خشم سراسری منجر خواهد شد.