تجمعات قلعه بابک؛ احضار محمد خاکپور، فعال ترک به دادسرای اردبیل/ سند

محمد خاکپور فعال ترک (آذربایجانی) روز جاری طی ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل احضار شد. در این ابلاغیه از وی خواسته شده که طی ۵ روز آینده به این دادسرا مراجعه کند. وی در تیرماه سال جاری و در جریان تجمعات سالانه قلعه بابک بازداشت و پس از سه روز آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۹۷ محمد خاکپور فعال ترک (آذربایجانی) طی ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل احضار شد.

در این احضاریه از وی خواسته شده طی پنج روز آینده جهت دفاع از اتهام انتسابی به این دادسرا مراجعه کند و عدم حضور در زمان معین باعث صدور حکم جلب وی خواهد شد.

محمد خاکپور پیشتر در تاریخ ۱۴ تیرماه ۹۷ در جریان تجمعات سالانه قلعه بابک به همراه ضرب و شتم بازداشت و سه روز بعد آزاد شده بود.

این فعال ترک (آذربایجانی) پیش از این نیز بارها سابقه بازداشت و محاکمه را در پرونده خود دارد.

لازم به ذکر است در تیرماه سال جاری در جریان تجمعات سالانه قلعه بابک دستکم ۸۰ تن از فعالان ترک (آذربایجانی) در شهرهای مختلف کشور بازداشت شدند.

محمد خاکپور در تیرماه سال ۹۵ نیز همراه تعدادی دیگر از فعالین مدنی در شهر اردبیل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در سال‌های اخیر، به طور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می‌پردازند.