کشته و زخمی‌شدن سه کولبر در مرزهای سردشت و خوی

دو کولبر از اهالی شهرستان سردشت براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی زخمی شدند. همزمان شلیک این نیروها در منطقه‌ی مرزی قطور از توابع شهرستان خوی مرگ یک کولبر دیگر را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، نیروهای هنگ مرزی در مسیر ارتباطی منتهی به مرز قندول سردشت بر روی جمعی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه دو تن به نامهای «امین خضرپور» و «خالد محمدپوری» زخمی شدند.

امین خضر پور از ناحیه‌ی پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و خالد محمدپوری از ناحیه‌ی کمر زخمی شده است که وضعیت عمومی آقای محمدپوری وخیم گزارش شده و جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی ارومیه منتقل شده است.

از سوی دیگر یک کولبر به نام «ادیب حسینی» پدر دو فرزند، در روستای «بلجوک» از توابع منطقه‌ی قطور شهرستان خوی در جمعی از کولبران مورد شلیک نیروهای مرزبانی قرار گرفته و جان خود را از دست داد.

مأموران مرزبانی در هر دو مورد، بدون اخطار قبلی، این کولبران را به ظن حمل کالای قاچاق از فاصله‌ی نزدیک به رگبار بسته‌اند.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.

بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفتند.