“اهل سنت ایران را وادار به اطاعت از ولی فقیه می‌کنند”

reza amiri

رادیو پارس_

با وجود آنکه اهل سنت به ولی فقیه اعتقاد ندارند، مقامات دولتی آنها را وادار به اطاعت از حکم علی خامنه‌ای می‌کنند. از نظر اهل سنت روز جمعه عید فطر بود اما به آنها اعلام شد باید روز شنبه را عید اعلام کنند.

تعدادی از علمای سنی ایران از ممانعت برگزاری نماز عید فطر و جمعه برای اهل سنت در برخی از کلان شهرهای ایران بار دیگر ابراز نارضایتی کردند. این افراد همچنین گفته‌اند که علیرغم اعتقاد نداشتن آنها به ولی فقیه، در اعلام روز عید فطر به آنان گفته شده باید تابع حکم علی خامنه‌ای باشند.

رهبران اهل سنت گفتند در تهران و برخی دیگر از کلان​ شهرهای ایران تا به حال موفق به دریافت مجوز ساخت مسجد نشده​اند و در نتیجه پیروان آنان مجبورند نماز جمعه و عیدین را در منازل و یا حتی پارک​ها برگزار کنند.

بیشتر بخوانید: جلوگیری ازبرگزاری نمازجمعه اهل سنت در تهران درهفته وحدت

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ضمن انتقاد از وضعیت اهل سنت در کلان‌شهرهای ایران گفت: «افراطیونی در داخل هستند که نمازهای جمعه و عیدین اهل ‌سنت در کلان‌شهرها را تحمل نمی‌کنند، به‌ طوری که با برگزاری نماز جمعه و عیدین در منزل و نمازخانه‌ها هم مخالفت می‌کنند».

عبدالحمید از علی خامنه​ای، رهبر دینی ایران و حسن روحانی، رئیس جمهور خواست “به افراطیون اجازه ندهند برای اهل‌ سنت کشور محدودیت ایجاد کرده و آزادی‌های مذهبی اهل‌ سنت را سلب کنند و مانع برگزاری نماز در منازل و نمازخانه‌ها شوند. امام جمعه اهل سنت زاهدان (۲۷ تیر/۱۸ ژوئیه) همچنین تاکید کرد که دولت روحانی آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانسته به وعده‌های خود در مورد اقوام و مذاهب عمل کند.

روحانیان سنی ایران: دولت با برخوردهای سلیقه​ای مقابله کند

اعتراض روحانیان سنی ایران در هفته وحدت

جلوگیری ازبرگزاری نمازجمعه اهل سنت در تهران درهفته وحدت

روحانی: مذاهب اسلامی را از دوران دبستان به رسمیت بشناسیم

مولوی عبدالصمد دامنی، مدیر دارالعلوم حقانیه هم “این ممانعت​ها” را بر خلاف وحدت شیعه و سنی در ایران دانست. “کمپین فعالین بلوچ” که در امور اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اطلاع رسانی می​کند از قول مولانا محمد دهقان امام جمعه شهر گشت نوشته: «قانون اساسی به اهل سنت در انجام وظایف دینی خویش آزادی عمل داده و مسئولان باید پایبند قانون باشند و اهل سنت هیچ قید و بندی را در انجام فرایض دینی و شرعی خویش نمی‌پذیرد».

مولانا محمدحسین گرگیج امام جمعه آزادشهر هم گفته برگزاری نمازهای عید و پنج گانه در کلان شهرهای ایران حق مسلم اهل سنت ایران است. وی تاکید کرد: «سخنان ما مغایر با قانون نیستند. به ما گوشزد می​کنند که این سخنان را نگوییم ولی این مسائل جزو حقوق​مان هستند و باید گفته شوند. نماز حق خدا و همه مسلمانان است نه امنیتی و نه سیاسی بلکه کاملا عقیدتی است. ما امروز به چین در قبال ایجاد محدودیت​ها برای مسلمانان هشدار می​دهیم پس شما بهانه​ای به دست کمونیست​های چینی ندهید.»

بیشتر بخوانید: روحانی: مذاهب اسلامی را از دوران دبستان به رسمیت بشناسیم

امام جمعه اهل سنت آزادشهر از رئیس جمهور روحانی خواست که اقدامات سلیقه​ای در قبال اهل سنت را شخصا دنبال کند.

وضعیت در کردستان و ترکمن ​صحرا

حسن امینی، از چهره‌های مهم اهل‌سنت کردستان در مصاحبه با وبسایت “روز” گفته است: «چند روز قبل از عید، روحانیون اهل‌ سنت احضار و تهدید شده‌ بودند که نباید روز جمعه را به عنوان روز عید اعلام کنند. با این حال ما در سنندج و بسیاری از شهرهای کردستان روز جمعه را به عنوان عید اعلام کردیم اما در شهرهایی مانند بوکان در آذربایجان غربی، فشارها آنقدر بالا بود که مردم با وجود اینکه روزه نبودند از برگزاری عید خودداری کردند.»

خبرگزاری ایرنا هم روز ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه) گزارش داده است “ستاد استهلال اهل سنت استان گلستان” با صدور بیانیه​ای، “اعلام عید سعید فطر را به عهده حاکم شرع و ولی فقیه دانسته است”.

برخی از فعالان اهل سنت استان گلستان در همین رابطه به دویچه وله گفتند با وجود اینکه پیروان اهل سنت اعتقادی به ولایت فقیه ندارند، ستاد استهلال سنی​ها را مجبور می​کند از ولی فقیه تابعیت کنند.

خبرگزاری فارس از قول این ستاد نوشته است روز شنبه اول شوال مصادف با عید سعید فطر است. اما در سایت​های محلی وابسته به اهل سنت در استان گلستان خبر دادند که ترکمن​های ایران روز جمعه را عید فطر اعلام کردند.

حبیب‌الله سربازی از “کمپین بلوچ” که در ارتباط با اهل سنت فعالیت می​کند به دویچه وله می​گوید با روی کارآمدن حسن روحانی “دخالت افراطیون و مراکز فراقانونی” در امور دینی اهل سنت پایان نیافته و فشار به اهل سنت به ویژه برای پذیرش “طرح کنترل مدارس دینی” بیشتر شده است.