سه گزارش از بدرفتاری با ۳ زندانی در زندان ارومیه

– آزاد محمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه در پی درگیری لفظی با یکی از مسئولین زندان و حسن پیغامی دیگر زندانی سیاسی محبوس در همین زندان در پی درگیری لفظی با یکی دیگر از زندانیان همبند خود از بند ۱۲ به بند روان درمانی ۱و۲ این زندان منتقل شدند. از سوی دیگر عبدالرحمن فتاحی زندانی محبوس در بند ۱۴ زندان ارومیه در روز ۱۲ مرداد ماه توسط یکی از مسئولین زندان به نام «رسول غنی زاده» و دو زندانی دیگر مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفته است که منجر به اعتصاب غذای این زندانی و طرح شکایت علیه ضاربین شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ آزاد محمدی زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان ارومیه که روز گذشته به علت درگیری لفظی با یکی از مسئولین زندان به نام «مدادی» به سلول انفرادی منتقل شده بود بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم به بند ۱و۲ روان درمانی زندان ارومیه منتقل شد. همچنین طی هفته گذشته حسن پیغامی دیگر زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان ارومیه نیز در پی درگیری لفظی با یکی از زندانیان همبند خود به بند ۲ روان درمانی زندان ارومیه منتقل و در همین رابطه به اتهام توهین به رهبری با پرونده جدیدی روبرو شده است.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای محمدی روز گذشته به دلیل اینکه مسئولین زندان اجازه نداده‌اند به خیاطی زندان مراجعه کند با یکی ار مسئولین زندان به نام «مدادی» درگیری لفظی پیدا کرده و در پی آن او را به سلول انفرادی زندان منتقل کرده و امروز به بند ۱ و ۲ روان‌درمانی زندان ارومیه انتقال دادند.”

لازم به ذکر است آزاد محمدی فرزند ابوبکر در اوایل سال ۹۵ بازداشت و به ۳ سال و نیم حبس محکوم شده و هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه در حال تحمل حبس است.
همچنین یک منبع مطلع دیگر در ارتباط با حسن پیغامی به گزارشگر هرانا گفت: “آقای پیغامی در پی درگیری لفظی با یک زندانی دیگر که سرهنگ سابق سپاه بوده و به جرائم مالی مربوط به اختلاس در زندان محبوس است به بند ۱ و ۲ روان درمانی زندان ارومیه که بند زندانیان عادی است منتقل شده و در رابطه با همین درگیری و حرف‌هایی که میان آنها رد و بدل شده احتمالا با پرونده جدیدی به اتهام توهین به رهبری روبروست. “

حسن پیغامی در تاریخ ۲۹ شهریورماه ۹۵ توسط شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب اورمیه به ریاست قاضی چابک به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به سی ماه حبس محکوم شده بود.

این زندانی پیشتر نیز در سال ۸۷ به اتهام «اقدام علیه امنیتی ملی» بازداشت و از در دادگاه انقلاب ارومیه به دو سال حبس توام با تبعید محکوم شده بود. او دو سال حبس خویش را در زندانهای ارومیه و تبریز سپری کرده بود.

همزمان با این واقعه، گزارش شده است عبدالرحمن فتاحی زندانی محبوس در بند ۱۴ زندان ارومیه در روز ۱۲ مرداد ماه توسط یکی از مسئولین زندان به نام «رسول غنی زاده» و دو زندانی دیگر مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفته است که منجر به اعتصاب غذای این زندانی و طرح شکایت علیه ضاربین شده است.
یک منبع نزدیک به آقای فتاحی نیز به گزارشگر هرانا گفت: “آقای فتاحی که هم اکنون در بند ۱۴ زندان مرکزی ارومیه هستند روز ۱۲ مرداد ماه توسط یکی از مسئولین زندان به نام «رسول غنی زاده» و دو زندانی دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفته که آقای فتاحی در اعتراض به این بدرفتاری دست به اعتصاب غذا زده و علیه این افراد طرح شکایت نموده است.”

بدرفتاری مسئولان زندان ارومیه با زندانیان مسبوق به سابقه است، هفته گذشته نیز یک زندانی به نام “سعید سید عباسی” به دلیل تاخیر چند دقیقه ای در رفتن به هواخوری توسط رئیس اندرزگاه مورد بدرفتاری و ضرب و شتم قرار گرفته و نهایتا بدون رسیدگی پزشکی به انفرادی منتقل شده بود .در اردیبهشت ماه سال جاری نیز هرانا در گزارشی از ضرب و شتم یک زندانی دیگر به نام سعید نوری فرزند علی اکبر، که پیشتر ستوان سوم سپاه بود، توسط دو تن از ماموران زندان مرکزی ارومیه در دفتر مدیر داخلی زندان خبر داده بود.