عفو بین‌الملل: شمار اعدام‌ها در ایران افزایشی “بهت‌آور” دارد

reza amiri

   رادیو پارس_تازه‌ترین گزارش سازمان “عفو بین‌الملل” حاکی از آن است که ۶۹۴ تن در نیمه اول سال جاری در ایران اعدام شدند. این سازمان می‌گوید با این روند شمار اعدامی‌ها تا پایان سال به بیش از هزار نفر خواهد رسید.

پنج‌شنبه (۲۳ ژوئیه/۱ مرداد) سازمان “عفو بین‌الملل” با انتشار گزارشی از افزایش اعدام در ایران انتقاد کرد.این گزارش اعلام کرد که دستگاه قضایی در ایران از ابتدای ژانویه ‌۲۰۱۵ تاکنون ۶۹۴ نفر را اعدام کرده است. عفو بین‌الملل این آمار را “بهت‌آور” توصیف کرد.

سعید بومدوحه، معاون برنامه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل درباره‌ی این آمار گفت:«ماشین کشتار قضایی و حکومتی در ایران همچنان می‌تازد.»

بومدوحه تاکید کرد که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، تا پایان سال جاری در ایران بیش از هزار مورد اعدام رخ خواهد داد.
این مقام مسئول در سازمان عفو بین‌الملل افزود:« صدور حکم اعدام همیشه شنیع است. اما وقتی این احکام در کشوری مثل ایران صادر می‌شود که اصول اولیه دادرسی نیز رعایت نمی‌شود، بسیار بیشتر نگران‌کننده است.»

بیشتر بخوانید: عفو بین‌الملل: ایران در اجرای حکم اعدام پیشتاز است

این سازمان مدافع حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرد که حتی در ماه رمضان هم که براساس سنت اسلام اعدام در این ماه جایز نیست، مقامات ایران حکم اعدام دست‌کم ۴ زندانی را اجرا کردند.

“عفو بین‌الملل” در گزارش خود تاکید کرد که کسی به درستی نمی‌داند که چرا صدور و اجرای احکام اعدام در سال جاری افزایش و شتاب بیشتری گرفته است. کماکان بیشتر افرادی که اعدام شدند به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر به مرگ محکوم شدند.

بیشتر بخوانید: احمد شهید: ۷۵۳ نفر در سال گذشته میلادی در ایران اعدام شده‌اند

معاون برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل تاکید کرده است که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد اعدام‌های گسترده در ایران از قاچاق و فروش مواد مخدر در ایران کاسته است. او تاکید کرد:«مقامات ایران باید احساس شرمساری کنند که صدها تن از شهروندان خود را بدون دادرسی عادلانه این‌گونه به مرگ محکوم می‌کنند.»

ایران در گزارش جهانی سال ۲۰۱۴ سازمان “عفو بین‌الملل” نیز به عنوان کشور”پیشتاز در اعدام” شناخته شد. این گزارش تاکید داشت که ایران بیش از هر کشور دیگری در سال ۲۰۱۴ دست به اعدام زده است.

بیشتر بخوانید: احمد شهید: وضعیت حقوق بشر ایران در دوره روحانی بدتر شده است

احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر ایران نیز در گزارش سال گذشته‌ی خود اعلام کرد که مقامات ایران در سال ۲۰۱۴ دست به اعدام ۷۵۳ زندانی زدند. احمد شهید در گزارش خود تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره‌ حسن روحانی بدتر شده است.

DW.COM