محرومیت یک تن از دراویش گنابادی از خدمات درمانی/ ممانعت درویشی دیگر از حضور در دادگاه

ایوب اسدی ارجنکی، درویش زندانی که روز گذشته در پی تشدید بیماری ام‌اس تحت شرایط امنیتی به بیمارستان امام خمینی منتقل شده بود، بدون دریافت خدمات درمانی صبح امروز به زندان بازگردانده شد. محمد کریمایی، دیگر درویش زندانی نیز در اعتراض به موارد مطروحه در کیفرخواست صادر شده برای دراویش گنابادی، سؤال‌های عقیدتی قضات دادگاه انقلاب و عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی از حضور در دادگاه خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مجذوبان نور، ایوب اسدی از دراویش زندانی که در پی تشدید بیماری ام اس، شب گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی به بیمارستان امام خمینی منتقل شده بود، صبح امروز بدون دریافت خدمات درمانی به زندان بازگردانده شده است.
آقای اسدی در تماس با خانواده‌اش گفته است که پس از ساعتی حضور در اورژانس بیمارستان، وی را به کانکس دژبانی یگان حفاظت زندان‌ها مستقر در بیمارستان منتقل و پس از چند ساعت به زندان بازگردانده‌اند.

فشارهای عصبی ناشی از شرایط نامناسب زندان، عدم دسترسی به دارو و امکانات مجهز پزشکی، عامل تشدید این بیماری و بیم خطر جانی برای این درویش زندانی عنوان شده اما مقامات قضایی از آزادی وی خودداری می‌کنند.

این زندانی پیش‌تر نیز به دلیل شدت یافتن بیماری به بیمارستان سینا اعزام شده بود. بر اساس اسناد پزشکی موجود “این بیمار به تازگی، ۵ نوبت پالس کورتون دریافت کرده که تنها موجب ۳۰ سانتیمتر افزایش دید در چشم سمت چپ وی شده است.”

همچنین محمد کریمایی از درویشان زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ از حضور در جلسه محاکمه خودداری کرد.
این درویش گنابادی و دانش آموخته حقوق که در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت و به شدت با شوکر و ضربات باتوم مورد شکنجه و آزار جسمی قرار گرفته، موارد مطروحه در کیفرخواست صادرشده برای درویشان گنابادی و همچنین سؤال‌های عقیدتی قضات دادگاه انقلاب را مصداق تفتیش عقاید دانسته و به همین دلیل از حضور در دادگاه خودداری کرده‌ است.

این درویش حقوقدان محرومیت درویشان بازداشتی از حق وکیل را نیز جزو دلایل عدم حضور خود در جلسه‌ی محاکمه دانسته و به عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی پرونده‌ی درویشان اعتراض کرده‌ است.

گفتنی است، موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران طی روز جاری از صدور ۱۵۰ رای برای متهمان پرونده حادثه خیابان پاسداران خبر داد. غضنفرآبادی در پاسخ به این سوال که برای متهمان چه احکامی صادر شده است، اظهار کرد که “برخی متهمان به سبب نوع عناوین اتهامی به حبس کوتاه و برخی به حبس طولانی مدت محکوم شده اند”.

لازم به یادآوری است، از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مأمورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

در حالی که مسئولان قضایی و انتظامی تعداد بازداشت شدگان را ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند، کمیته پیگیری دراویش زندانی لیستی از مشخصات ۳۲۴ تن از بازداشت شدگان را منتشر کرد. این منبع تعداد بازداشتی ها را بسیار بیشتر از این رقم برآورد می کند.