دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

– امروز، جمعی از کارگران بازنشسته نیشکر هفت‌تپه مقابل دفتر مدیریت این مجتمع، حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان گروه ملی فولاد ایران در برابر استانداری خوزستان، جمعی از دامداران و مرغداران معترض در چند شهر ایران، کامیون داران ایران و جمعی از کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرهای مختلف آذربایجان غربی در برابر ساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان ارومیه در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ ۱۲ خزدادماه ۱۳۹۷، صبح امروز شماری از کارگران بازنشسته نیشکر هفت‌تپه با اجتماع مقابل دفتر مدیریت این مجتمع، خواستار دریافت مطالبات سنواتی خود شده‌اند

صبح امروز (شنبه، ۱۲ خردادماه) شماری از کارگران بازنشسته نیشکر هفت‌تپه با اجتماع مقابل مدیریت این مجتمع، خواستار دریافت مطالبات سنواتی خود شدند.

از قرار معلوم این کارگران بازنشسته که شمارشان به حدود ۳۷۰ نفر می‌رسید از آذر ماه تا اسفند ماه سال ۹۶ به مرور بازنشسته شده‌اند و بعد از گذشت حدودا دو ماه نیم هنوز نتوانسته‌اند مطالبات عقب افتاده خود را دریافت کند.

یکی از کارگران بازنشسته می‌گوید: “بعد از سال‌ها تلاش با سوابق بالای ۲۰ سال توانستیم با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از این کارخانه بازنشسته شویم اما ظاهرا کارفرما نبود منابع مالی را دلیل پرداخت نشدن سنوات ما عنوان می‌کند لذا آن‌ها که از ادامه این وضعیت خسته شده‌اند تصمیم به برپایی این تجمع گرفته‌اند”.

کارکنان گروه ملی خواستار رسیدگی به وضعیت این شرکت شدند

به گزارش ایرنا مورخ ۱۲ خزدادماه ۱۳۹۷، حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان گروه ملی فولاد ایران بار دیگر با حضور در برابر استانداری خوزستان خواستار پرداخت مطالبات خود و رسیدگی دولت به وضعیت این شرکت شدند.

کارکنان گروه ملی فولاد به آن چه مطالبات وصول نشده و حقوق معوقه چندماهه، پرداخت نامنظم بیمه و تغییر پی در پی مدیریت و هیئت مدیره شرکت خوانده اند، اعتراض داشته و خواستار رسیدگی دولت به این مشکلات شده اند.

یکی از کارگران این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت: “اگر مواد اولیه برای این شرکت تامین شود و مدیریت توانمندی این شرکت را اداره کند، کارکنان شرکت نیز با تمام توان خود برای پیشرفت این شرکت تلاش می کنند”.

وی افزود: “انتظار داریم استاندار به عنوان نماینده عالی دولت به مشکلات و خواسته های این شرکت رسیدگی کند”.

استاندار خوزستان نیز در این زمینه گفته که تاکنون تمام تلاش خود را به کار برده و مطمئن است که هیچ استانداری به اندازه وی برای رفع مشکلات گروه ملی فولاد ایران گام برنداشته است.

غلامرضا شریعتی البته تاکید کرده که دولت بر اصل خصوصی سازی تاکید دارد و به جای برگرداندن این شرکت به دامان دولت، تلاش دارد تا شرکت را به تیمی توانمند و متخصص تحویل دهد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا با تعیین تکلیف شدن مدیریت شرکت گروه ملی فولاد ایران، حقوق دو ماهه معوقه کارکنان این شرکت پرداخت شود.این تجمع که از ساعت ۹ صبح امروز در برابر استانداری خوزستان آغاز شده، تا لحظه مخابره خبر ادامه دارد.

به گزارش ایرنا گروه ملی صنعتی فولاد ایران که در اهواز مستقر است با حدود سه هزار و ۵۰۰ شاغل، یکی از قطب های تولید فولاد کشور بوده که در سال ۱۳۸۹ با تولید یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن محصول نهایی و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام، بالاترین رکورد تولید را در کشور داشت.

این شرکت در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار و به یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا تبدیل شد اما پس از کشف فساد مالی و اختلاس سی هزار میلیارد ریالی در این مجموعه و ارتباط آن با ۲ بانک بزرگ کشور، در سال ۱۳۹۰ مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت.

اسفند ۹۵ مالکیت این شرکت به بانک ملی ایران واگذار شد با این وجود بلاتکلیفی این شرکت موجب زیان انباشته در این مجتمع عظیم فولادی شده و باعث شده این شرکت که زمانی در صنعت فولاد کشور پیشرو بوده، اکنون تنها با پنج درصد ظرفیت خود کار کند.

گفتنی است گروه ملی صنعتی فولاد در سه سال اخیر به بدترین روزهای خود از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی رسید که باعث کاهش خطوط تولید، تعدیل نیرو و نیز پرداخت نامنظم حقوق و بیمه کارکنان شرکت شد.

کارکنان گروه ملی پارسال بارها تجمعات اعتراضی برگزار و خواستار تعیین تکلیف شرکت شدند.

دامداران و مرغداران در چند شهر ایران تجمع کردند

به گزارش رادیو زمانه مورخ ۱۲ خزدادماه ۱۳۹۷، دامداران و مرغداران معترض در چند شهر ایران در مقابل ساختمان‌های دولتی، از جمله ساختمان‌های فرمانداری تجمع کرده‌اند.

گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده حاکی از آن است که مرغداران و دامداران دست کم در شهرهای آمل، سردشت، مراغه، همدان، یزد، اراک و سمنان تجمع کرده‌اند.

در تصاویر منتشرشده از اغلب این تجمع‌ها حدود ۲۰ نفر معترض دیده می‌شوند که پلاکاردهایی را در اعتراض به دولت در دست دارند.

اعتراض آنها به گرانی نهاده‌های دامی و خواسته‌شان افزایش قیمت محصولاتشان در بازار است.

در ماه‌های اخیر اعتراضات صنفی و اقتصادی در ایران گسترده‌تر از قبل شده است. این اعتراضات در دی ماه ۱۳۹۶ به موجی از اعتراضات سراسری ضدحکومتی در ده‌ها شهر ایران تبدیل شد.

دامداران و مرغداران چند روز پیش هم مقابل ساختمان ریاست جمهوری در تهران تجمع کرده بودند.

آنها می‌گویند با افزایش قیمت کالاهایی چون کنجاله سویا و ذرت، تولید برای آنها هزینه‌ بیشتری دارد، در حالی که بهای محصولات‌شان به همان اندازه بالا نرفته است.

یکی از دامداران یزدی به خبرنگار صداوسیما گفته که در شرایط موجود تولید هر کیلو شیر ۱۷۵۰ تومان تمام می‌شود، در حالی که شیر را کیلویی ۱۱۵۰ تومان از آنها می‌خرند.

نادر مومنی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام استان همدان (وابسته به وزارت کشاورزی)، به خبرگزاری ایسنا گفته “مشکلات حمل و نقل” باعث شده تا سهمیه سویا برای توزیع میان مرغداران استان همدان، هنوز به این استان نرسیده باشد.

در روزهای اخیر کامیونداران و رانندگان کامیون در ایران اعتصاب کردند.

آقای مومنی تاکید کرده: “تغییر قیمت نهاده‌ها، نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که حمل‌ونقل بار داشت، دست به دست هم داده و به صنعت مرغداری آسیب وارد کرده است.”

امروز، جمعی از مرغداران شهرستان سردشت مقابل فرمانداری این شهر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

امروز، جمعی از مرغداران همدان مقابل فرمانداری این شهر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

ادامه اعتراض و اعتصاب سراسری کامیونداران ایران

به گزارش هرانا مورخ ۱۲ خردادماه ۱۳۹۷، اعتصاب کامیون داران ایران که از روز سه‌شنبه اول خردادماه در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات صنفیشان آغاز شده، امروز شنبه برای دوازدهمین روز متوالی همچنان ادامه دارد. امروز در اصفهان نیز رانندگان تاکسی اینترنتی در اعتراض به پایین بودن کرایه اقدام به برگزاری تجمع کردند.

از روز سه‌شنبه اول خردادماه کامیون‌داران بسیاری در شهرهای ایران در اعتراض به ثابت بودن کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، افزایش عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی دست به اعتصاب زده و خواستار عملی شدن مطالبات صنفی خود شدند.

هرانا پیشتر در گزارشی به بررسی وضعیت اعتصاب در روزهای قبل و واکنش مسئولان به این مسئله پرداخته بود.

می توانید گزارش ویدیویی که ماحصل گردآوری حداقل ۴۵ قطعه ویدیویی از هشتمین روز اعتراضات توسط هرانا است را اینجا ببینید.

تجمع کارکنان شبکه بهداشت و درمان آذربایجان غربی

به گزارش رادیو زمانه مورخ ۱۲ خزدادماه ۱۳۹۷، منابع کارگری شنبه از تجمع اعتراضی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرهای مختلف آذربایجان غربی خبر می‌دهند.

این معترضان در برابر ساختمان اداری شبکه بهداشت و درمان ارومیه گرد هم آمدند تا معوقات مزدی خود را مطالبه کنند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، شرکت پیمانکار شبکه بهداشت ماهانه از پرداخت یک سوم حقوق و نیز مزایای این کارکنان بدون ذکر دلیل خودداری کرده است. کارکنان معترض مراجع قانونی را به عدم پیگیری خواسته‌هایشان متهم می‌کنند.