بازداشت دو شهروند در خوی و مریوان توسط نیروهای امنیتی

طی روزهای گذشته دو شهروند ساکن شهرهای مریوان و خوی به صورت جداگانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷، «مصیب لاچینی» شهروند ساکن خوی، در منزل خود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

گفتنی است که اتهام وی به هنگام بازداشت فعالیت‌های سیاسی در مخالفت با نظام عنوان شده اما تاکنون از مصادیق اتهامات مطروحه علیه وی اطلاع دقیقی کسب نشده است.

قابل ذکر است که مصیب لاچینی پیش از این در دانشگاه ارومیه، مدیر یکی از تشکلات فرهنگی بوده است.

از مریوان نیز گزارش شده که روز دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷، «امجد قادری» از اهالی روستای “چور” بدون ارائه‌ی حکم توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل شخصی‌اش بازداشت و به محل نامعلومی انتقال یافت.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، ۶۸۸۳ شهروند در ایران به علت عقیدتی یا سیاسی بازداشت شدند. از این میان ۱۲۸۱ شهروند در ایران به‌صورت انفرادی به دلایل عقیدتی، سیاسی یا امنیتی بازداشت شدند.

از جمله مهم‌ترین موارد بازداشت می‌توان به ۶۶ مورد از بازداشت فعالین رسانه‌ای، ۱۴ مورد از بازداشت فعالین محیط‌زیست، ۲۲۲ مورد از بازداشت اقلیت های مذهبی (به غیر از موضوع گلستان هفتم)، ۱۱۴ مورد از بازداشت زنان معترض و فعالین حقوق زنان، ۶۰ مورد از بازداشت کارگران و فعالین کارگری اشاره داشت