تجمع اعتراضی زنان به خشونت کشیده شد؛ بازداشت پرتعداد حاضرین

صبح امروز مورخ ۱۷ اسفند تجمع اعتراضی زنان در مقابل وزارت کار به خشونت کشیده شد. بسیاری از تجمع کنندگان پیش از رسیدن به محل تجمع در برابر وزارت کار با ضرب و شتم، خشونت و دستگیری مواجه شدند. ماموران از قبل آماده بودند تا پیش از شکل گرفتن هر تجمعی افراد را پراکنده و بازداشت کنند. تعداد بازداشت شدگان دهها تن برآورد می شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تجمع فعالان حقوق زن که بر اساس فراخوان‌های پیشین آنان قرار بود امروز همزمان با روز جهانی زن مقابل ساختمان وزارت کار برگزار شود با مداخله نیروهای انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد.

تجمع خانواده های بازداشت شدگان در محل بازداشتگاه وزرا

منابع خبری آمار بازداشت شدگان را تا کنون ۸۴ نفر (۵٩ زن و ٢۵ مرد) اعلام کرده اند با اینحال تا زمان تنظیم این گزارش صرفا اسامی بعضی از بازداشت شدگان از جمله دو روزنامه نگار احراز شده است از جمله “بنفشه جمالی، زهره اسدپور، مهرداد فلاحی، پرستو الهیاری، آزاده بهکیش، آذر گیلانی، پیمان چهرازی، علی سالم، بهار اصلانی، جواد عباسی توللی، سودابه رخش، شهلا انتصاری، کاوه رستم‌خانی”. گفته می‌شود ماموران زن پلیس و لباس‌ شخصی‌ها نیز در برخورد با تجمع‌کنندگان نقش داشته و برخی از آنان را کتک زده‌اند.

به گفته شاهدان عینی، بازداشت شدگان به کلانتری‌های گیشا، وزرا و همینطور مقر  پلیس امنیت ۱۳۷ نصر منتقل شده‌اند.

برگزارکنندگان تجمع هشت مارس پیش‌تر در بیانیه‌ای به شرایط نامناسب اشتغال زنان در ایران پرداخته و گفته بودند “زنان عمدتا و به ناچار نیروی کار مشاغل غیررسمی را تشکیل می‌دهند و با اشتغال در کارگاه‌های کوچک و یا دستفروشی و … از حداقل‌های قانون کار نیز بی‌بهره‌اند.”

آنها خواهان رفع تبعیض جنسیتی در بازار کار شده و درخواست‌هایی چون “دستمزد برابر با مردان، افزایش حداقل دستمزد زنان کارگر و ملزم کردن کارفرمایان بخش خصوصی به اعطای حق مرخصی زایمان به زنان و تضمین بازگشت زنان به کار پس از پایان دوره مرخصی زایمان” را مطرح کردند.

به گفته شاهدان عینی، در تجمعات کوچک و پراکنده‌ای که امروز در فضای امنیتی امکان بروز یافت، تجمع کنندگان علاوه بر خواندن “سرود ای زن حضور زندگی”، شعارهایی در همین رابطه دادند که می‌توان به شعارهای “حق ما برابری کار تو ستمگری، آزادی برابری عدالت جنستی، نان کار آزادی، زنان کار آزادی، پوشش اختیاری​” اشاره کرد.