چهار ماه بی خبری از سرنوشت محمد حسن شکوهی، متهم حمله به یک روحانی

با گذشت ۴ ماه از بازداشت محمد حسن شکوهی، فردی که متهم است در اوایل آبان ماه سال جاری یک روحانی را بوسیله سلاح سرد ضرب و جرح کرده است همچنان اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست. اقدام این فرد که با حمله و حتی قتل روحانیون دیگری در شهرهای مختلف همزمان شد، باعث گمانه زنی های زیادی در خصوص سازمان یافتگی و انگیزه ضاربان شد با اینحال خانواده محمدحسن شکوهی تاکید دارند این ماجرا و اقدام با انگیزه سیاسی نبوده.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز ۲ آبان ماه گزارشی از ضرب و جرح یک روحانی در منطقه شرق تهران منتشر شد.

متهم این حادثه محمدحسن شکوهی نام داشت که با یکی از همسایگان خود که فردی معمم بود درگیر شده و با سلاح سرد او را زخمی کرد.

او که توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده بود در کوتاه مدتی پس از بازداشت به یک نهاد امنیتی نامعلوم تحویل داده شد، از زمان بازداشت و ۴ ماه پس از انتقال او به محلی نامعلومی هیچ اطلاعی از سرنوشت او حاصل نشده است..

همزمانی این حادثه با تعدادی حملات دیگر به روحانیون به‌خصوص در سطح تهران که حداقل در یک مورد منجر به فوت روحانی مضروب شد گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص سازمان‌یافته بودن این حملات ایجاد کرد.
پیش تر یکی از اعضای خانواده شکوهی در گفت‌وگو با گزارشگر هرانا گفته بود: “روحانی مضروب شده در واقع همسایه طبقه بالایی ما بوده است. اختلافات بین همسایه‌ها همیشه بوده، حالا این دفعه مضروب یک روحانی بوده و از طرفی همزمان در تهران چند روحانی دیگر هم مضروب شده‌اند باعث سوءبرداشت از ماهیت واقعه و انگیزه محمدحسن شده است. ما نگران این مساله هستیم که مأموران امنیتی بخواهند انگیزه‌ی او را در پرونده سیاسی اعلام کنند.”
وی با اشاره به وضعیت خانواده‌ی خود پس از اتفاقات اخیر افزود: “در حال حاضر مهم‌ترین چیزی که ما می‌خواهیم کسب خبری از سرنوشت اوست؛ و در وهله‌ی بعد می‌خواهیم مطمئن شویم رسیدگی به پرونده‌ی او در یک فرآیند عادی قضایی صورت می‌گیرد. دروغ‌پردازی بعضی رسانه‌ها درست پس از حادثه از جمله “شیطان‌پرست” خواندن محمدحسن موجب هراس ما از سرنوشت او شده است. طی اتفاقات چند ماه گذشته و با توجه به تهدیدهای فراوان مجبور به تخلیه و انتقال خانه‌ی خود به مکان دیگری شده‌ایم. این عضو خانواده محمدحسن شکوهی که نخواست نامش فاش شود محمد حسن را فردی به دور از فعالیت‌های سیاسی معرفی کرد که پیش از این نیز چند بار به خاطر درگیری سابقه بازداشت کوتاه مدت داشته است.”

گفته می‌شود آقای شکوهی در تاریخ ۱ آبان‌ماه سال جاری توسط مأموران کلانتری ۱۱۰ شهدا در تهران بازداشت و تحویل نهادهای امنیتی شده است با اینحال پس از گذشت ۴ ماه از بازداشت آقای شکوهی، همچنان از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست و سرنوشت او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که او تاکنون هیچ تماسی با خانواده نداشته و هیچ‌یک از نهادهای امنیتی در این رابطه حاضر به پاسخگویی درستی نیستند. خانواده او به زندان‌ها و مراجع قضایی مختلف در سطح تهران مراجعه کرده‌اند اما تنها پاسخی که دریافت کرده‌اند این بوده که “وضعیت ایشان را پیگیری نکنید، هر زمان امکانش بود شما را از وضعیت وی مطلع می‌کنیم.”

لازم به یادآوری است در حالی که تسنیم در ساعات اولیه پس از حادثه گزارش کرده بود “فرد ضارب مدعی شده «شیطان» برای ضرب و شتم این طلبه به او الهام کرده است!”

و در همان گزارش تاکید کرده بود “بنابر اظهارات شاهدان عینی، این طلبه که همراه همسر خود از مسجد در حال بازگشت به منزل بوده، به‌صورت ناگهانی و بی‌دلیل مورد حمله و ضربات قمه این فرد مهاجم قرا گرفت.”

اما در همان روز مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت، حادثه حمله به یک طلبه در خیابان پیروزی را اینگونه تشریح کرد: حوالی ساعت ۲۲ شب گذشته(اول آبان) فرد ضارب که تعادل روحی نداشت در پی اختلاف همسایگی در یک مجتمع مسکونی در خیابان پیروزی با سلاح سرد همسایه خود را که فردی روحانی است، مجروح کرد.

بر اساس این گزارش “با حضور به‌موقع مأموران کلانتری ۱۱۰ شهدا ضارب دستگیر و به کلانتری انتقال و پرونده وی در حال پیگیری است” اما پس از گذشت ۴ ماه از روند بررسی پرونده و سرنوشت آقای شکوهی اطلاعی در دست نیست.

عضو خانواده شکوهی که با هرانا به شرط فاش نشدن هویتش گفتگو کرده بود در نهایت از سازمان های مدافع حقوق بشر برای پیدا کردن اطلاعاتی از سرنوشت محمدحسن شکوهی استمداد طلبید.