جایگاه ایران در رده‌بندی شکاف جنسیتی: ۴ پله مانده به ته جدول

گزارش سال ۲۰۱۷ مجمع جهانی اقتصاد نشان داد ایران از نظر شکاف جنسیتی در رده ۱۴۰ جهان و ۴ پله مانده به قعر جدول قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، لیلا فلاحتی، مدیرکل بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرد که مجمع جهانی اقتصاد برای بررسی شکاف جنسیتی در کشورها، چهار شاخص اقتصاد، آموزش، سلامت و مشارکت سیاسی را مورد بررسی قرار داده و بر این اساس رتبه ایران در شاخص اقتصاد، از میان ۱۴۴ کشور، رتبه ۱۴۰ اعلام شد.

?در شاخص مشارکت اقتصادی نیز ایران رتبه ۱۳۶، در شاخص سلامت رتبه ۱۳۵ و در شاخص آموزش رتبه ۱۰۰ را کسب کرد.

?در گزارش سال ۲۰۱۶ مجمع جهانی اقتصاد ایران در رتبه ۱۳۹ قرار داشت و در سال ۲۰۱۷ با یک پله سقوط در رده ۱۴۰ قرار گرفت. در این فهرست کشورهای چاد، سوریه، پاکستان و یمن پس از ایران قرار گرفتند.

?در سال ۲۰۱۶ ایران در شاخص اقتصاد رتبه ۱۴۰، شاخص آموزش رتبه ۹۶، شاخص سلامت رتبه ۹۸ و در شاخص مشارکت سیاسی رتبه ۱۳۶ را از آن خود کرده بود. این موضوع نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی در ایران در همه زمینه‌ها عمیق‌تر شده است. بیشترین سقوط مربوط به شاخص سلامت است که ایران در آن ۳۷ رتبه سقوط کرده است. ایراندر شاخص آموزش نیز در مقایسه با سال پیش ۶ پله سقوط کرد. در زمینه دو شاخص اقتصاد و مشارکت سیاسی، اگر چه جایگاه ایران نسبت به سال پیش سقوط نکرد ولی رشدی هم در این زمینه صورت نگرفت.

?حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که تعدادی از زنان را به عنوان وزیر وارد کابینه کند ولی پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور به این وعده عمل نکرد.

?مرضیه وحید دستجردی، تنها زن تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که به مقام وزارت رسید. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‎جمهوری سابق ایران، در دومین دوره ریاست‌جمهوری خود مرضیه وحید دستجردی را به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب کرد و چندی بعد او را برکنار کرد.

?مرضیه وحید دستجردی سومین وزیر تاریخ ایران است. پیش از او و در دوران پهلوی، مهناز افخمی به عنوان وزیر مشاور در امور زنان و پیش از او فرخ‌رو پارسا به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شده بودند.