از موعد بازنشستگی شماری از کارگران کشته شده معدن یورت گذشته بود

 دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان گلستان می‌گوید تعدادی از کارگران معدن زمستان یورت آزاد شهر که در حادثه انفجار این معدن جان خود را از دست داده‌اند می بایست پیش از وقوع این حادثه با استفاده از مزایای قانون سختی و زیان‌آور بازنشست می شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، «هادی حسینی» دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان گلستان اظهار داشت: “تعدادی از کارگران معدن زمستان یورت که در حادثه انفجار این معدن جان خود را از دست داده اند  باید پیش از این اتفاق با استفاده از مزایای قانون سختی و زیان آور بازنشسته می شدند”.
حسینی تعداد کلی کارگرانی که باید از این طریق بازنشست بشوند را  در حدود ۶۰نفر اعلام کرد، افزود: “پیش از وقوع این حادثه جلساتی در خصوص بازنشستگی کارگران  با مسئولان وزارت کار و کارفرمای معدن زمستان یورت داشتیم و قرار شده بود که کارفرما منابع لازم برای بازنشستگی این افراد را تامین کند اما  این وعده عملی نشد”.
این فعال صنفی کارگری بابیان اینکه هنوز معلوم نیست که از مجموع ۶۰ کارگر مورد نظر چه تعداد در حادثه معدن جان خود را از دست داده باشند، گفت: “ظاهرا با یافت شدن پیکر بی‌جان ۱۳ معدنچی دیگر تعداد کشته‌شدگان این حادثه به ۳۵ کارگر رسیده است”.
وی با اشاره به گمانه زنی‌هایی که در خصوص تعداد کارگران محبوس در معدن زمستان یورت در روزهای پس از وقوع این حادثه می‌شد، تصریح کرد: “از همان ابتدای وقوع این حادثه تاکنون آمارهای متفاوتی از تعداد کارگران محبوس ارائه می‌شد”.
وی افزود: “باید پرسید که علت ارائه این آمارهای متفاوت چه بوده است؟”
دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان گلستان در ادامه با تاکید بر اینکه کارگران معدن زمستان یورت و خانواده‌های آن خواستار شفافیت در گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص از حادثه معدن زمستان یورت هستند، افزود: “شفافیت در گزارش نهایی وابستگی مستقیمی به حضور نمایندگان کارگران در این هیات دارد”.
حسینی با بیان اینکه ایمنی شغلی یک مطالبه صنفی است، افزود: “اینکه کارگران معدن زمستان یورت از رعایت نشدن اصول ایمنی در محل کارشان گلایه می‌کنند را نباید با عینک‌های سیاسی – انتخاباتی نگاه کرد چرا که چنین برخوردی می تواند به محدود شدن فعالیت‌های صنفی منجر شود”.