پخش زنده اینستاگرام به دستور «مقامات قضایی» مسدود شد

قابلیت پخش زنده شبکه اجتماعی اینستاگرام مسدود و به دستور مقامات قضایی از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است.
به گزارش تارنگار جقوق بشر در ایران،‌ یک کارشناس تجارت الکترونیک در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایلنا در توضیح دلیل مسدودیت قابلیت پخش زنده اینستاگرام گفت: «به احتمال زیاد مقامات قضایی این قابلیت را در جهت ایجاد محدودیت‌هایی برای نامزدهای انتخاباتی مسدود و از دسترس خارج کرده‌اند.»
اینستاگرام در ایران دارای ۳۰ تا ۳۵ میلیون کاربر است. پیش از این در اسفند ماه ۱۳۹۵ محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن‌اوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای فیلترینگ قابلیت پخش زنده ویدیو در اینستاگرام وجود ندارد؟ گفت:« این مساله را با دستگاه های دیگر در حال بررسی هستیم.»
تحقیقات کمپین بین المللی حقوق بشر نشان می‌دهد سرویس پخش زنده اینستاگرام به همان روشی مسدود شده است که سرویس تماس صوتی تلگرام در هفته گذشته مسدود شده بود. هر دو اپلیکیشن برای برقرای ارتباط مستقیم از پروتکل UDP استفاده می‌کنند. سیستم فیلترینگ ایران پس از مشاهده درخواست UDP با تغیر دادن مسیر ترافیک شبکه عملا ترافیک پخش زنده را به سمت سرورهای دیگری هدایت می‌کنند که در نهایت منجر به خارج کردن ترافیک این پخش زنده اینستاگرام از شبکه می‌شود.
این مشکل برای دریافت ویدیو‌های پخش زنده ایجاد نمی‌شود چرا که اینستاگرام برای پخش این ویدیو‌ها از چنین پروتکلی استفاده نمی‌کند. بنابراین فقط ارسال ویدیو به صورت پخش مستقیم مسدود شده است.
مسدود شدن این ویژگی بسیار مهم در حالی اتفاق میافتد که طی روز‌های اخیر فعالین سیاسی با استفاده از پخش زنده اینستاگرام انحصار رسانه‌ای صدا و سیمای ایران را به چالش کشیده بودند به صورتی که بسیاری از این فعالین سیاسی که در جلسات سخنرانی شرکت می‌کنند از شرکت در برنامه‌های صدا و سیما محروم هستند.
منتظری دادستان کل کشور در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ در گفتگو با میزان گفت: «به دادستان‌های سراسر کشور توصیه کرده ایم که رسانه‌های فضای مجازی را اعم از سایت‌ها یا سایر رسانه‌هایی که به صورت الکترونیک فعالیت می‌نمایند، رصد کنند.» او ادامه داد: «چنانچه هر سایتی محتوای مجرمانه داشته باشد، اگر اقدامات آن مشمول کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باشد از آن طریق و یا اگر مسئله فوریت داشته باشد از طریق دادستان‌ها با حکم قضایی برخورد خواهد شد.»