مرگ و مصدومیت ۴ کارگر در سایه فقدان ایمنی

امروز سه شنبه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۴ کارگر در شهرهای اصفهان و تهران دچار حادثه شدند. در این حوادث ۲ کارگر مصدوم و ۲ کارگر جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه‌ی رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

‌به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبر آنلاین، امروز سه شنبه ۴ تیر ماه  فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان از مرگ ۲ نفر و مصدومیت یک نفر بر اثر گاز گرفتگی در حوضچه تصفیه خانه فاضلاب خبر داد.

محمدرضا خدادوست اظهار داشت : “درپی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر گازگرفتگی در یک شهرک صنعتی، با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله گشت انتظامی پاسگاه دستجا و ماموران آتش نشانی جهت بررسی به محل اعزام شدند”.

وی افزود: “در بررسی های ماموران مشخص شد، ۳ کارگر به قصد نصب داربست در یکی از حوضچه های تصفیه خانه شهرک صنعتی برای تعمیرات وارد حوضچه فاضلاب شده که به دلیل استنشاق گاز مونوکسید کربن دچار مصدومیت شدید و گازگرفتگی شده که متاسفانه ۲ نفر آنان در دم فوت و یکی از آنان توسط ماموران اورژانس به بیمارستان منتقل شد”.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه برای اقدامات قانونی در این خصوص پرونده قضائی تشکیل شد، ادامه داد: “با هماهنگی مقام قضائی اجساد به پزشکی قانونی منتقل شد و علت دقیق مرگ منوط به نظریه پزشکی قانونی است”.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان از مردم خواست که با توجه به حوادث غیر قابل پیش بینی با رعایت نکات ایمنی از صدمات جانی پیشگیری کنند.

مصدومیت یک کارگر در تهران

به نقل از روزنامه ایران، امروز سه شنبه ۴ تیر یک کارگر ساختمانی مهاجر بر اثر ریزش آوار دچار مصدومیت شد.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره جزئیات این حادثه گفت: “در این حادثه یک بنای یک طبقه قدیمی در مجاورت یک زمین گودبرداری شده به وسعت حدوداً ۴٠٠ متر تخریب شده بود. البته مشاهدات نشان می‌داد که در زمین گودبرداری شده ایمن سازی‌های لازم انجام شده بود”.

وی با بیان اینکه در زیرزمین این ساختمان اتاقک کوچکی مانند آب انبار وجود داشت که آن هم تخریب شده بود، تصریح کرد: “اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که افرادی زیر این آوار محبوس و گرفتار هستند”.

بنابراین آتش‌نشانان بلافاصله عملیات ایمن‌سازی را انجام دادند و با احتیاط لازم مشغول انجام عملیات آواربرداری و خاکبرداری شدند که در دقایق اولیه یک جوان حدوداً ٢٧ ساله با تابعیت افغانستان را زنده از زیر آوار خارج کردند.

در روند ادامه عملیات نیز یک خانم ٣٠ ساله ایرانی از زیر آوار بیرون آورده شد که جان باخته بود.