فشارهای امنیتی بر خانواده‌های اعدام شدگان اهل سنت زندان رجایی‌شهر

دو ماه از اعدام دسته جمعی زندانیان کرد سنی مذهب زندان رجایی‌شهر کرج می‌گذرد و تا این لحظه، هنوز هیچ‌یک از مقامات و رسانه‌های وابسته به حاکمیت، اسامی اعدام شدگان را اعلام نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «سحام» و بر اساس گزارش شاهدان عینی، در روز تدفین اعدام‌شدگان پیکر بی‌جان ۲۵ تن در حضور خانواده‌های‌شان و با حضور انبوه نیروهای امنیتی به خاک سپرده شده است. این در حالی بود که این زندانیان برخلاف قوانین و آداب مرسوم، محروم از ملاقات آخر با خانواده‌های‌شان بوده‌اند و هیچ‌کدام از خانواده‌ها فرصت نیافتند تا بر اساس آیین و مذهب خود، پیکر عزیزان‌شان را شستشو و دفن کنند.
پس از آن نیز کلیه‌ی اموال این زندانیان توسط مسئولین زندان رجایی‌شهر ضبط گردید و مقداری از اموال باقی‌مانده در بندهای زندان نیز با اجازه‌ی مسئولین با گشودن درهای بند، توسط زندانیان عادی محبوس در بندهای دیگر غارت شد.
خانواده زندانیان اعلام داشتند غیر از یادگاری‌های عزیزان‌شان، اموال قیمتی آنان نیز هرگز باز پس داده نشد و پس از پیگیری‌های مکرر، با اهانت و تهدید مسئولین زندان از پیگیری مجدد منع شدند.
اقوام و وابستگان اعدام‌شدگان بر این باورند، عدم عودت دادن اموال عزیزان‌شان، که فرای از ارزش ریالی آن برای‌شان ارزشمند بوده، برای تحریک و فشار مضاعف بر خانواده‌ها می‌باشد.
هم‌چنین خانواده‌ها پس از پیگیری محل دفن عزیزان‌شان در بهشت زهرای تهران، با این پاسخ از جانب مسئولین بهشت زهرا مواجه شدند که جهت هرگونه پیگیری برای رسیدگی به مزار عزیزان‌شان باید از وزارت اطلاعات کسب اجازه نمایند و اگر قصد خرید طبقات دیگر قبرهای عزیزان‌شان را دارند، باید به این وزارتخانه مراجعه و نظر مساعد آنان را جلب کنند! آن‌ها گفته‌اند که مسئولین بهشت زهرا در این زمینه اختیاری ندارند و اختیار تام در مورد چگونگی تدفین و هر گونه مجوز و حتی نصب سنگ مزار نیز به عهده وزارت اطلاعات است!
این خانواده‌ها که موفق به تدفین عزیزان‌شان بر اساس مذهب خود نشده‌اند، تمایل دارند طبقات دیگر قبرها را خریداری و اطمینان حاصل کنند که این قبور جهت تدفین دیگران گشوده نخواهد شد که این حق حداقلی نیز از آنان سلب شده است.
این شیوه‌ی برخورد با خانواده‌های اعدام شدگانی که در دادگاه‌های چند دقیقه‌ای و بدون داشتن وکیل به مجازات مرگ محکوم شده بودند، فرای قوانین انسانی و شرعی است و هیچ مقامی نیز در برابر این بی‌عدالتی، پاسخ‌گو نیست.
پس از اعتراضات پی در پی خانواده‌ها به گمنام ماندن مزار عزیزان‌شان، در مراجعه‌ای که بهشت زهرا داشتند با سنگ مزاری که توسط مسئولین بر قبور نصب شده بود مواجه شدند و پس از اعتراض نسبت به «منع تزئین مزار» و «برگزاری یادواره»، مجددا با تهدید مسئولین مواجه شده و مجبور به سکوت و پذیرش خواست آنان شدند.
ﺍﺳﺎمی ۲۵ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺍﻋﺪﺍﻡ شده ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﺟﺎﯾﯽﺷﻬﺮ ﮐﺮﺝ:
۱- ﮐﺎﻭﻩ ﻭﯾﺴﯽ
۲- ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ
۳- ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ
۴- ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ
۵- ﮐﺎﻭﻩ ﺷﺮﯾﻔﯽ
۶- ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ
۷- ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ
۸- ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ
۹- امیدمحمودی
۱۰- ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ
۱۱- ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ
۱۲- ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ
۱۳- ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ
۱۴- ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ
۱۵- ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ
۱۶- ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ
۱۷- ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ
۱۸- ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ
۱۹- ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ
۲۰- امیدپیوند
۲۱- ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ
۲۲- ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ
۲۳- عمرعبداللهی
۲۴- ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ
۲۵- ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ.