اخرین وضعیت هفت تن از شهروندان بهایی دستگیر شده در شیراز

خبرگزاری بهایی نیوز در گزارشی درخصوص وضعیت هفت تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در ماههای اخیر شیراز که دو تن از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده اند اما همچنان پنچ تن از این افراد در بازداشت به سر می برد ، پرداخته است.
مجموعه خبری بهایی نیوز در گفتگو با منابع مطلع از آخرین وضعیت شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز، گزارش زیر را منتشر می کند.
صبح روز شنبه ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۵، مامورین اداره اطلاعات شیراز به منزل آقای ناصر مصلی نژاد، یکی از بها‌ئیان شیراز، که در آن عده ای از شهروندان در حال صحبت در مورد محیط زیست بودند، یورش بردند و ضمن ضبط وسایل شخصی تمام حاضرین، از آنها در همان محل فیلمبرداری و بازجویی کردند و تعدادی را نیز دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات شیراز، معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل کردند.
مامورین اداره اطلاعات این استان در تفتیش منزل تمامی گوشی های همراه و لپ تاپ افراد حاضر در این جلسه و همچنین تمامی قاب عکس ها و کتب مذهبی صاحبخانه را ضبط نموده، سپس به منازل برخی از بازداشت شدگان رفته و با کمال بی احترامی، به فحاشی و تفتیش و ضبط وسایل شخصی آنها، از جمله هارد کامپیوتر، تبلت، گوشی همراه و حتی خودروی سواری ایشان پرداخته اند.
به گفته منابع مطلع به خبرنگار بهایی نیوز در نهایت مامورین امنیتی یکتا فهندژ سعدی، نوشین زنهاری، بهنام عزیزپور، سعید حسنی، رامین شیروانی و اسماعیل روستا را بازداشت نموده و به بازداشتگاه اطلاعات شیراز منتقل کردند. لازم به ذکر است طی چند سال اخیر یکتا فهندژ سعدی برای مرتبه سوم دستگیر و بازجویی می شود. وی بار اول در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ و بار دیگر در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت و بازجویی شده بود. پس از این بازداشت ها وی با وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد و یک هفته قبل از دستگیری سوم، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
به گفته این منبع مطلع “ماموران امنیتی پس از بازداشت تعدادی از شهروندان بهایی در روز ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۵، طی یورشی دیگر که مرتبط با بازداشت روزهای قبل بوده است، دو تن دیگر از بهاییان شیراز به نام های نبیل تهذیب و نعیم قائد شرفی را دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) منتقل نمودند، که البته نعیم قائد شرفی یک روز بعد، در تاریخ ۲۸ تیر ماه آزاد گردید.”
به گفته منابع نزدیک به بازداشت شدگان اخیر در شهر شیراز ” دستگیر شدگان طی ۱۰ روز نخست، اجازه تماس تلفنی یا ملاقات داده نشد و در تاریخ ۵ مرداد، به نیمی از این افراد ملاقات حضوری و به نیمی دیگر اجازه تماس تلفنی بسیار کوتاه داده شد. در طی روزهای بعد، هفته ای یک بار به مدت ۳ تا ۱۰ دقیقه به همه دستگیر شدگان اجازه ملاقات کابینی داده شده است. “
در حالی هفت شهروند بهایی در شیراز در ماه گذشته بازداشت شده اند که” گفته می شود اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام اعلام شده است.”
به گفته منابع مطلع به خبرنگار بهایی نیوز ” خانواده دستگیر شدگان برای اتخاذ وکیل اقدام نموده اند، اما همچنان فرم پذیرش وکالت به مشاهده و امضای ایشان نرسیده است. در این گونه دستگیری ها، معمولا وکلا تا پایان دوره بازجویی و بازداشت قادر به انجام هیچ کاری نیستند و این موضوع وضعیت نام بردگان را بحرانی تر می سازد و راه را برای پرونده سازی های بیشتر هموار می کند.”
مجموعه بهایی نیوز در خبری که در روزهای گذشته اعلام کرد، نوشین زنهاری پس از گذشت ۲۸ روز، در تاریخ ۲۳ مرداد ماه و رامین شیروانی پس از گذشت ۳۶ روز، در تاریخ ۳۱ مرداد ماه به قید وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد گردیدند. با این وجود یک منبع مطلع اعلام کرد که ” به برخی دیگر از دستگیر شدگان نیز گفته شده که به زودی با قید وثیقه آزاد خواهند شد، اما هیچ تاریخی مشخص نشده است. همچنین برخی وسایل افراد دستگیر نشده پس از گذشت چند هفته به آنها تحویل داده شد.”
پس از گذشت بیش از ۵۵ روز از بازداشت تعدادی از شهروندان بهایی شیراز اکثر این دستگیر شدگان در سلول های انفرادی و تحت بازجویی های شدید به سر برده اند و وضعیت روحی این افراد نامساعد عنوان شده است. لازم به یادآوری است که منابع نزدیک به بازداشت شدگان اعلام کرده اند که “نگه داشتن متهمان در سلول انفرادی برای این مدت طولانی عملی بسیار غیر انسانی است و فشار وارده بر این اشخاص در طی این مدت اسف‌بار و غیر قابل توصیف است. گفتنی است که بازجویی های بازداشتگاه اطلاعات (پلاک ۱۰۰) اغلب با نقض قوانین بسیاری همراه است، از جمله بازجویی های طولانی مدت با چشم بند و رو به دیوار همراه با توهین و تهدید و ایجاد فشارهای روانی و همچنین گرفتن تعهدات غیر قانونی و بی اساس در قبال آزادی.”
شایان ذکر است که در طی سال های اخیر، بسیاری از شهروندان بهایی در ایران صرفا به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی، دستگیر و با اتهاماتی بی اساس از جمله تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی، به زندان انداخته می شوند.