مخالفت با آزادی امید کوکبی، دانشجوی نخبه زندانی

Image result for ‫امید کوکبی‬‎
ضابطین پرونده امید کوکبی، دانشجوی نخبه محبوس در زندان اوین با مرخصی این زندانی مخالفت می‌کنند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ضابطین قضایی و امنیتی با آزادی امید کوکبی زندانی بیمار که کلیه سمت راست بدن خود به دلیل عارضه تومور بدخیم سرطانی ازدست‌داده است، مخالفت می‌کنند.
این در حالی است که پزشک متخصص ادامه حبس امید کوکبی را خطری جدی برای این زندانی اعلام کرده است.
آقای کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس، بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و بعد از چند ماه به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب مال نامشروع» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
حکم ۱۰ سال حبس امید کوکبی در دی‌ماه ۱۳۹۳ مجدداً تائید شد. به گفته آقای کوکبی حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری خلاف واقع صادرشده است.
او از ۵ سال و ۳ ماه پیش بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد. امید کوکبی در این مدت، چندین بار با دفع سنگ کلیه و خونریزی داخلی ناشی از آن دست‌وپنجه نرم کرده است.
پیش‌تر، سعید خلیلی وکیل این زندانی به ایلنا گفته بود: «اگرچه دیوان عالی کشور در رأی صادره خود در تاریخ ۱۹/۷/۱۳۹۳ جرم انتسابی را فاقد مستندات کافی دانسته بود، اما درهرصورت این حکم در شعبه هم‌عرض (شعبه ۵۴) بدون التفات به مفاد رأی دیوان، ابرام شد.»
۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک اواخر سال ۲۰۱۴ در نامه‌ای به رهبر ایران خواهان آزادی او شدند. آن‌ها در نامه خود نوشتند آقای کوکبی «تن‌ها به خاطر امتناع از همکاری با مراکز تحقیقات نظامی جمهوری اسلامی ایران» زندانی‌شده است.