ترور در پاریس: ده‌ها کشته

محله دهم و یازدهم پاریس و ورزشگاه «استد دو فرانس» در شمال پاریس شامگاه جمعه ۱۳ نوامبر صحنه عملیات تروریستی خونین بود. در حالی‌که در ورزشگاه «استد دو فرانس» دو تیم ملی آلمان و فرانسه در یک بازی دوستانه شرکت کرده بودند، ابتدا صدای چند انفجار شنیده شد، سپس تلویزیون «ب اف ام» فرانسه گزارش داد که یک نفر را مقابل این ورزشگاه مثله کرده‌اند و عده‌ای را به قتل رسانده‌اند. بازی آلمان و فرانسه متوقف شد و پلیس با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی شدید تلاش کرد تماشاگران را از ورزشگاه تخلیه کند. آن‌ها آرامش خود را حفظ کرده بودند. هلیکوپترها بر فراز ورزشگاه پرواز می‌کنند و پلیس همه خیابان‌های اطراف این محل را مسدود کرده است.

عملیات تروریستی در پاریسبه گزارش تلویزیون «ب اف ام» به زودی مشخص شد که تروریست‌ها در مقابل ورزشگاه «استد دو فرانس» عملیات انتحاری انجام داده‌اند.

محله دهم و یازدهم هم صحنه عملیات تروریستی بود. تروریست‌ها به سالن «باتاکلان» در حوالی میدان رپوبلیک هجوم بردند و عده زیادی را گروگان گرفتند و عده‌ای را هم در بدو ورود به سالن به قتل رساندند. آن‌ها اعلام کردند که این قتل عام به خاطر سوریه است.

کماندوهای پلیس حدود ساعت یک بامداد موفق شدند گروگان‌ها را آزاد کنند. دو تروریست دست‌کم یک صد نفر از تماشاگران کنسرت را به قتل رساندند. تلویزیون «ب اف ام» و «سی ان ان» گزارش داده‌اند که دو تروریست لباس سیاه پوشیده بودند و به مدت ده دقیقه با کلاشنیکوف تماشاگران کنسرت را به گلوله بسته بودند. ۱۵۰۰ نفر برای تماشای کنسرت گروه متال « Eagles of Death Metal»به سالن «باتاکلان» رفته بودند.

فرانسوا اولاند در حالی‌که بسیار برافروخته بود، در فرانسه شرایط اضطراری اعلام کرد. رییس جمهوری فرانسه همچنین خبر داد که فرانسه مرزهای خود را خواهد بست و در صدد خواهد بود حلقه‌های اسلامگرایان تروریست در پاریس را کشف و آن‌ها را خنثی کند.

شهرداری پاریس از شهروندان خواسته است خانه‌های خود را ترک نکنند. فرانسوا اولاند هم اطلاع داده که از نظامیان می‌خواهد برای تأمین امنیت شهر به یاری پلیس بشتابند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درباره حوادث تروریستی پاریس گفته است: «این فقط حمله به پاریس نیست. حمله به فرانسه هم نیست. حمله به انسانیت است.»

اوباما خاطرنشان کرده که آمریکا درین شرایط فرانسه را تنها نخواهد گذاشت.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا هم گفته است: بریتانیا هر کمکی از دستش برآید مضایقه نخواهد کرد.