اختلاف ۲/۵ میلیون تومانی دستمزد کارگران ایرانی با هزینه‌های معیشتی

 

غلام‌رضا عباسی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران خبر داده که هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است در حالی که دستمزد ماهانه یک کارگر ۷۱۲ هزار تومان است.

kargaran-faghr

عباسی امروز سه‌شنبه هفتم مهرماه به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که رقم سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با محاسبات و تحقیقات میدانی صورت گرفته و مربوط به حاشیه شهر‌ها است و هزینه زندگی در پایتخت و کلان‌شهرهای دیگر بیش از این رقم است.

به‌گفته او، با توجه به رقم بالای هزینه ماهانه خانوارهای کارگری، دستمزد ۷۰۰ هزار تومانی «به هیچ وجه تأمین‌کننده خانوارهای کارگری نیست و کارگری که کمتر از سه میلیون تومان حقوق بگیرد، نمی‌تواند زندگی کند.»

عباسی بیشترین هزینه سبد معیشت کارگران را «اجاره‌خانه، حمل و نقل و خوراک» اعلام کرده است.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران همچنین خبر داده که نخستین جلسه کارگروه دستمزد سال ۱۳۹۵ در نیمه دوم مهرماه جاری برگزار خواهد شد.

با این‌که همه‌ساله نشست‌های متعددی برای تعیین دستمزد کارگران تشکیل می‌شود اما آن‌چه که در پایان به‌عنوان دستمزد کارگران برای سال بعد تصویب شده، با هزینه‌های زندگی یک خانواده کارگری اختلاف عمده‌ای دارد.

افزون بر سطح درآمد پایین کارگران، در موارد زیادی نیز پرداخت دستمزد کارگران یا با تأخیر مواجه می‌شود و یا این‌که کارگران به دلیل قراردادهای موقت از کار اخراج می‌شوند.

جمعیت کارگری در ایران ۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود.