یک قدم نزدیک تر به احمدی نژاد؟ حمید بقایی اعتراف کرد

reza amiri
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

 

در حالی که معاون پارلمانی حسن روحانی از زمان “رو کردن” جرایم محمود احمدی نژاد خبر داده و در شرایطی که حتی چهره های اصولگرا نیز از لزوم محاکمه وی سخن گفته اند، یک سایت نزدیک به نهادهای امنیتی از “اعترافات حمید بقایی” خبر داده و اعلام کرده که ممکن است به این دلیل احمدی نژاد به قوه قضاییه “دعوت” شود.

سایت جهان نیوز، وابسته به علیرضا زاکانی، دیروز اعلام کرد: “پس از بازداشت بقایی، معاون رئیس جمهور سابق و آغاز تحقیقات و بازجویی از وی، احتمالا قرار است محمود احمدی نژاد برای پاسخ به سؤالات و ادای توضیحاتی به قوه قضائیه دعوت شود. گفته می شود، برخی اعترافات بقایی، دلیل این دعوت است”.

یک روز قبل از انتشار خبر “اعتراف بقایی”، سيدعادل حيدري وکيل وی در گفت و گوبا رسانه ها از وضعیت موکل اش ابراز بی اطلاعی کرده بود.

وکیل بقایی گفته بود: “از وي هيچ خبر جديدي ندارم و آخرين ملاقات همان ديداري است که پيش از اين اعلام کردم. با وجود درخواست‌هاي مکرر مبني بر ضرورت انجام ملاقات با موکل خود در زندان، پس از گذشت ۵۶ روز از بازداشت بقايي، سرانجام موفق به ملاقات وي شديم.طي اين مدت طولاني، فقط چهار جلسه رسيدگي در بازپرسي تشکيل گرديده است که آخرين جلسه در روز ۲۲ تيرماه برگزار شده و هيچ بازجويي جديدي در محل بازپرسي از وي صورت نگرفته است. دو ماه بازداشت موقت به هيچوجه منطقي و قابل توجيه نبوده و لازم است بازداشت ايشان خاتمه يابد زيرا رسيدگي به پرونده به هيچ وجه موکول به ادامه بازداشت مشاراليه نيست”.

او دو روز قبل ازآن نیزاز ارسال درخواست برای دیدار وکلای بقایی با رئیس قوه قضاییه خبر داده و گفته بود: “من و علی‌اصغر حسینی که وکالت آقای بقایی را بر عهده داریم، با ارسال نامه‌ای به دفتر رییس قوه‌قضاییه، از آیت‌الله آملی لاریجانی درخواست ملاقات کردیم تا ضمن ارایه گزارش درباره پرونده موکلم، گزارشی از مسیر دادرسی و اتفاقاتی که در پرونده مشاهده می‌شود را به رییس دستگاه قضا تقدیم کرده و از وی درخواست رسیدگی کنیم”.

وکیل مدافع بقایی افزوده بود: “پس از ملاقاتی که هفته گذشته با آقای بقایی در زندان داشتم، ضرورت دیدار با رییس قوه‌قضاییه و ارایه گزارشی از وضعیت موکل به محضر رییس دستگاه قضا بیشتر احساس شد. بر این اساس، پیگیر اخذ وقت ملاقات از دفتر رییس قوه‌قضاییه هستیم و امیدواریم با توجه به شرایط نامساعد جسمی آقای بقایی، این ملاقات هرچه سریعتر انجام شود”.

خبرآنلاین هم دیروز در ذیل خبر اعتراف بقایی نوشت: “در این مدت خبرهایی منتشر شد که احتمال دارد احمدی نژاد از شخص روحانی شکایت کند. اما حالا در شرایطی که رئیس سابق دولت تلاش دارد پای دولتمردان امروز را به دادگاه باز کند، احتمالا احمدی نژاد برای توضیح درباره اعترافات بقایی به دادگاه می رود”.

در همین حال، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم دیروز به بهانه پیشنهاد مناظره ای که محمود احمدی نژاد سه ماه قبل برای روحانی ارسال کرد، گفت: “حتما مسئولین دولت قبل حرف هایی دارند که پیشنهاد مناظره می دهند و ما استقبال می کنیم. آنها می توانندحرف هایشان را به رسانه ها منتقل کنند و حتی اگر مطالب انتقادی و یا پیشنهادهای اصلاح گرانه ای دارند، می توانند در فضای عمومی مطرح کنند و ما حتما از شنیدن آنها استقبال می کنیم. ما به دنبال آن نيستيم که چون اسناد و مدارک در اختیار دولت قرار دارد، ایراد برخی اتهامات علیه دولت قبل را شروع کنیم. ما معتقدیم مرجع رسیدگی به اتهامات، قوه قضاییه است و اخلاقی نیست ما یک جانبه چیزی مطرح کنیم. به ویژه که برخی از آنها در زندان هستند و امکان پاسخگویی ندارند. بنابراین ما همه اسناد خود را به قوه قضاییه ارائه می کنیم. البته معاون اول رییس جمهور که رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است در پاسخ به سوالات درباره پرونده های مفتوح مانند پرونده بابک زنجانی مواردی را مطرح می کند. اما موارد دیگر را اخلاقی نمی بینیم که در غیاب افراد اتهامات را مطرح کنیم”.

پایگاه خبری “دولت بهار”، وابسته به احمدی نژاد اما در برابر این تحولات تنها به یک مطب در هفته نامه تازه تاسیس “طلوع صبح” واکنش نشان داده و نوشته است: “هفته نامه نوپای طلوع صبح که با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی مصطفی فقیهی، مدیر سایت انتخاب، تمام تلاش خود را برای تخریب چهره دکتر محمود احمدی نژاد به کار بسته، در شماره اخیر خود نیز به لجن پراکنی علیه برگرداننده قطار انقلاب به ریل اصلی پرداخته و نوشته است که احمدی نژاد را باید در توپخانه به فلک ببندند و محاکمه کنند!.. کینه و نفرت باندی را که فتنه ۸۸ را رقم زد نسبت به مردی که نظر رهبر انقلاب به نظر او نزدیک تر از پدر معنوی گردانندگان جیره خوار انتخاب و طلوع صبح است، می توان درک کرد، اما این حد از وقاحت و بی شرمی را چگونه باید تفسیر کرد؟!”