بازداشت بیش از ۵۰ شکارچی متخلف همزمان با محکومیت ۱۱ متخلف دیگر

طی روزهای اخیر، پرونده ۱۱ متخلف محیط زیستی در چهارمحال و بختیاری، داراب، همدان و شهر قدس بررسی شد که بر اساس احکام صادره مجموعا به ۱۰ سال و ۱ ماه حبس و پرداخت بیش از ۱۵۷ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند. طی هفته گذشته مسئولان حوزه محیط زیست در نقاط مختلف ایران از بازداشت بیش از ۵۰ شکارچی متخلف خبر دادند. طی خبری دیگر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد از بازداشت عامل آتش سوزی منابع طبیعی این شهرستان خبر داد.

صدور حکم حبس و جریمه نقدی برای ۶ شکارچی متخلف در همدان

به گزارش ایرنا، ۶ شکارچی متخلف به علت حمل سلاح غیرمجاز و توهین به ماموران حین اجرای ماموریت، به تحمل حبس تعزیری محکوم شدند.

پیمان زرین، رییس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان همدان گفت: “ماموران یگان حفاظت محیط زیست حین گشت و کنترل، ۴ تن را پیش از شکار شناسایی که از آنها یک قبضه سلاح غیرمجاز کشف کردند”.

وی افزود: “این افراد از دستور پرسنل یگان حفاظت محیط زیست تمرد کردند که فرد دارای سلاح غیرمجاز به ۹۱ روز حبس تعزیری و ۳ تن دیگر به جرم توهین و تمرد از دستور ماموران حین انجام ماموریت، هر کدام به تحمل یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شدند”.

زرین ادامه داد: “همچنین یک زوج جوان اقدام به شکار یک راس گراز در مناطق تحت مدیریت محیط زیست کرده بودند که به مرجع قضایی معرفی و با رای قاضی به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند”.

محکومیت ۳ صیاد متخلف در چهار محال و بختیاری

به گزارش ایسنا، ۳ شکارچی متخلف که در دو عملیاتی جداگانه توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست در تالاب بین‌ المللی چغاخور شهرستان بروجن بازداشت شده بودند، محکوم شدند.

شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: “۲ متخلف به جرم صید غیرمجاز ماهی در تالاب چغاخور، هرکدام به پرداخت مبلغ یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند۳ و وسایل کشف شده شامل یک عدد قایق ماهیگیری، ۲ دست لباس تالابی و ۲ عدد جلیغه نجات به نفع سازمان حفاظت محیط زیست ضبط شد”.

وی افزود: “در پرونده دیگر یک متخلف به جرم صید غیرمجاز ماهی به پرداخت یک و نیم میلیون تومان جزای نقدی محکوم و اموال کشف شده به نفع سازمان حفاظت محیط زیست ضبط شد”.

صدور حکم حبس برای عامل آتش سوزی منابع طبیعی داراب

به گزارش رکنا، عامل آتش سوزی منابع طبیعی داراب به ۵ سال حبس تعزیری و پرداخت ۱۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان داراب در این خصوص گفت: “متهم این پرونده در سال ۹۶ اقدام به آتش‌ سوزی ۱۶ و نیم هکتار از اراضی ملی موسوم به سرگُدار واقع در بخش ۱۲ فارس شهرستان داراب کرده بود که در نهایت حکم آن در شعبه ۲ دادگاه کیفری شهرستان داراب صادر شد”.

شهرستان داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

صدور حکم حبس برای یک متخلف زیست محیطی در شهرستان قدس

به گزارش مهر، ولی اله محمدی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس از صدور حکم ۴ ماه حبس تعزیری برای پیمانکار واحد گود تخلیه نخاله های ساختمانی و عمرانی در این شهرستان خبر داد.

محمدی گفت: “این واحد به علت عدم رعایت الزامات محیط زیستی با فعالیت غیر اصولی و عدم پاکسازی معابر، موجب انتشار گرد و غبار در منطقه شده و همچنین به دلیل بی توجهی به اخطاریه های صادره به مرجع قضایی معرفی شد”.

وی اظهار داشت: “پس از پیگیری حقوقی این اداره، متهم به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به تحمل۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد که این حکم با توجه به اتمام مراحل قانونی قطعی شده و لازم الاجراست.”

شهرستان قدس در استان تهران واقع شده است.

بازداشت یک شکارچی غیر مجاز در نایین

به گزارش ایرنا، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نایین گفت: “یک شکارچی متخلف همراه با لاشه سه راس کَل و بُز وحشی، در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد این شهرستان بازداشت شد”.

وی افزود: “از این متخلف، ادوات شکار نیز کشف و ضبط و تحویل مراجع قضایی شد”.

نایین یکی از شهرهای استان اصفهان است.

بازداشت یک شکارچی غیر مجاز در رودان

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رودان یک شکار متخلف را دستگیر کردند.

ناظردهقانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رودان در این خصوص گفت: “از این متخلف دو قبضه سلاح شامل ساچمه زنی غیر مجاز و بادی ۵ و نیم کشف شد”.

شهرستان رودان که در شرق استان هرمزگان قرار دارد.

بازداشت ۲ صیاد غیر مجاز در دلیجان

به گزارش ایرنا، فرامرز جدیدی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دلیجان گفت: “۲ متخلف به دلیل صید غیرمجاز در حاشیه دریاچه سد ۱۵ خرداد این شهرستان بازداشت شدند”.

وی افزود: “ادوات این صیادان غیرمجاز شامل یک دستگاه قایق بادی و دام متعلقه است که به اداره محیط زیست دلیجان انتقال یافته است”.

شهرستان دلیجان در جنوب استان مرکزی واقع شده است.

بازداشت ۲ گروه شکارچیان غیر مجاز در شوشتر

به گزارش رکنا ، بهروز نجاتی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت: “در عملیات یگان حفاظت محیط زیست شوشتر و منطقه حفاظت شده کرائی دو گروه شکارچی غیرمجاز دستگیر شدند”.

نجاتی افزود: “از یک گروه از شکارچیان لاشه ۴ قطعه پرنده سار و یک قبضه اسلحه شکاری بدون مجوز و از گروه دیگر لاشه ٢ قطعه پرنده حمایت شده دراج، ۵ قطعه چنگر، ٢ قطعه کبوتر وحشی، ١۴ قطعه گنجشک و یک قبضه اسلحه شکاری دارای مجوز حمل کشف و ضبط و اسلحه و مهمات هر دو گروه براساس ماده ١۴ قانون شکار و صید تا زمان صدور حکم قطعی و تعیین تکلیف از سوی دادگاه نزد این اداره توقیف شد”.

منطقه شکار ممنوع کرائی در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان شوشتر قرار دارد.

بازداشت ۲ شکارچی متخلف در زیر کوه

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه ۲ شکارچی متخلف کل وحشی در این شهرستان را بازداشت کردند و تحویل مقام قضایی دادند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: “از این شکارچیان غیرمجاز لاشه یک رأس کل وحشی و یک قبضه اسلحه و ادوات شکار کشف و ضبط شد”.

شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

بازداشت ۲ شکارچی غیر مجاز در ابهر

به گزارش ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر از بازداشت ۲ شکارچی غیرمجاز پرندگان توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در اراضی روستای امیرآباد از توابع بخش باغ حلی شهرستان سلطانیه خبر داد.

محمدهادی کاظمی، گفت: “از یک متخلف که اقدام به شکار غیرمجاز یک قطعه کبک در فصل ممنوعه کرده بود، یک قبضه سلاح شکاری ساچمه زنی ته پر دو لول کنارهم مدل کوسه کالیبر ۱۲ ساخت ایران، تعداد ۱۰ تیر فشنگ ساچمه پر، یک قبضه چاقو و یک رشته قطار فشنگ برزنتی کشف و ضبط شد”.

کاظمی با اشاره به اینکه این متخلف، بومی منطقه و ساکن زنجان است، خاطرنشان کرد: “ضرر و زیان متعلقه به میزان ۲ میلیون ریال دریافت و پرونده وی تکمیل و به دادگستری شهرستان سلطانیه ارسال شد”.

وی افزود: “همچنین ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر، یک متخلف دیگر را که شروع به شکار غیرمجاز و حمل سلاح به صورت غیر مجاز که فاقد جواز حمل سلاح معتبر بود را با یک قبضه سلاح شکاری ساچمه زنی ته پر دو لول رو هم مدل کوسه کالیبر ۱۲ ساخت ایتالیا، ۳ تیر فشنگ ساچمه پر و تعداد یک رشته قطار فشنگ چرمی بازداشت کردند”.

شهرستان اَبهَر یکی از شهرهای استان زنجان است.

بازداشت یک شکارچی غیر مجاز در طارم

به گزارش ایرنا، غلامرضا عباسی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم گفت: “شکارچی یک راس کل، که در ارتفاعات دربند ده‌بهار واقع در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر اقدام به شکار کرده بود از سوی محیط بانان و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی این شهرستان دستگیر شد”.

عباسی گفت: “در پی گزارش های واصله و پس از اخذ مجوز قضایی، ماموران یگان حفاظت محیط زیست و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی این شهرستان، منزل این شکارچی متخلف در روستای ده‌بهار را بازرسی کرده و موفق به کشف و ضبط مقداری از گوشت کل شکار شده، شدند”.

وی اظهار داشت: “از منزل این شکارچی خاطی، کله کل شکار شده به همراه یک قبضه سلاح قاچاق، یک قبضه سلاح مجاز، ۲۳ تیر فشنگ، یک دستگاه دوربین چشمی و یک رشته کمربند قطاری فشنگ نیز کشف و ضبط شد”.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر با وسعت حدود ۷۸ هزار هکتار در استان زنجان واقع شده است.

بازداشت ۳ شکارچی غیر مجاز در نطنز

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، ۳ متخلف شکار و صید در منطقه حفاظت شده کرکس نطنز شناسایی و بازداشت شدند.

علیرضا غلامی، سر پرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز گفت: “پس از بازرسی از متخلفان لاشه یک راس بز وحشی و ابزار و ادوات شکار کشف و ضبط شد”.

منطقه حفاظت شده کرکس نطنز با ۱۱۴ هزار هکتار وسعت در استان اصفهان واقع شده است.

بازداشت ۴ شکارچی غیر مجاز در لرستان

به گزارش ایرنا، مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: “در عملیات‌ های گشت و کنترل تخلفات شکار و صید توسط یگان حفاظت محیط زیست استان ۴ شکارچی غیر مجاز پرنده بازداشت شدند”.

وی افزود: “از این تعداد متخلف ۲ قطعه کبک، چهار قبضه اسلحه ساچمه زنی، ۲ رشته قطار ساچمه زنی و تعدادی فشنگ کشف و ضبط شد”.

فتحی بیرانوند ادامه داد: “پرونده این متخلفان پس از اخذ ضرر و زیان محیط زیست، به مراجع قضایی ارجاع شد”.

بازداشت یک شکارچی غیر مجاز در صفی‌‌‌‌‌‌‌آباد

به گزارش ایرنا، ماموران نیروی انتظامی پاسگاه صفی‌آباد شهرستان اسفراین ۳۵ کبک زنده و ۹ قطعه دیگر از این گونه که ذبح شده بود را از منزل یک شکارچی غیرمجاز پرنده کشف و ضبط کردند.

جاوید مهری، فرمانده انتظامی اسفراین در این خصوص اظهار داشت: “در این رابطه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد”.

شهر صفی آباد از توابع شهرستان اسفراین در خراسان شمالی است.

بازداشت ۱۵ شکارچی غیر مجاز در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، اسدالله هاشمی، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: “در عملیات‌ های گشت و کنترل تخلفات شکار و صید توسط یگان حفاظت محیط زیست استان در مجموع ۱۵ نفر شکارچی متخلف دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند”.

وی با بیان اینکه از این متخلفان ۴ اسلحه غیر مجاز و ۱۱ اسلحه مجاز کشف و ضبط شد افزود: “به منظور اعمال قانون برای متخلفان پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند”.

بازداشت ۴ شکارچی غیر مجاز در اراک

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: “مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اراک در حین گشت و کنترل در دشت فراهان موفق به دستگیری ۴ شکارچی غیر مجاز شدند”.

عباس جودکی افزود: “از این متخلفان لاشه ۳ قطعه درنا و ۵ بال آنقوت و یک قبضه سلاح بادی کشف و ضبط شد”.

وی ادامه داد: “پس از هماهنگی با مقام قضایی و دریافت حکم بازرسی از منزل شکارچیان، مامورین اجرایی این اداره به همراه مامورین انتظامی پس از بازرسی از منزل آنان تعداد یک لاشه درنا و ۸۹ لاشه کبوتر و ۱۰ لاشه باقرقره و مقداری هم گوشت قوچ و میش وحشی و ۲ قبضه سلاح بادی را کشف و ضبط کردند”.

بازداشت ۱ شکارچی غیر مجاز در گلستان

به گزارش ایرنا، مسوول روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان از دستگیری شکارچی غیرمجاز کبک در یکی از زیستگاه‌ های جنگلی شهرستان کردکوی در غرب استان خبر داد.

ناصر جعفری اظهار داشت: “از این شکارچی غیرمجاز ۴ لاشه کبک و یک قبضه سلاح شکاری بادی تقویت شده از نوع بنچ رست کشف و متهم با تکمیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد”.

وی افزود: “جریمه ناشی از شکار غیرمجاز هر قطعه کبک دو میلیون ریال است که شکارچی غیر مجاز باید فارغ از جزای نقدی و حبس احتمالی به سبب شکار غیرمجاز، پس از صدور دادنامه قضایی آن را بپردازد”.

بازداشت ۵ شکارچی غیر مجاز در ارومیه

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، ۵ شکارچی غیر مجاز در ارتفاعات منطقه سیلوانا از توابع ارومیه بازداشت شدند.

مختار خانی، رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه گفت: “ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌غربی حین گشت‌زنی در زیستگاه‌های کوهستانی منطقه زیوه و سیلوانا با این افراد مواجه شدند و از متخلفان ۵ قبضه اسلحه شکاری به همراه لاشه ۴ قطعه کبک و ۲ رشته تور کشف شد؛ شکارچیان متخلف نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند”.

بازداشت ۲ شکارچی غیر مجاز در شاهرود

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، ماموران یگان حفاظت پناهگاه حیات وحش خوش‌ ییلاق ۲ شکارچی را با زنده‌گیری ٣۶ بهله سهره در شاهرود بازداشت کردند که متهمان پس از تکمیل پرونده به نیروی انتظامی و دستگاه قضایی تحویل شدند.

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: “شکارچیان متخلف از چند روز قبل در نزدیکی محل صید، خانه ای اجاره و با پهن کردن تور در چند نقطه، سهره ها را صید کردند”.

عبدوس افزود: “با هماهنگی دادستان میامی خانه استیجاری شکارچیان متخلف بازرسی شد که نتیجه آن کشف ۳۶ قطعه پرنده سهره بود”.

بازداشت ۲ شکارچی غیر مجاز در پارس‌ آباد مغان

به گزارش ایرنا، ۲ شکارچی متخلف که در این شهرستان اقدام به شکار و زنده‌گیری پرندگان حفاظت شده می‌کردند، دستگیر شدند.

هاشم میرزانژاد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس‌آباد گفت: “ماموران یگان حفاظت محیط زیست پارس‌آباد هنگام گشت ، کنترل و جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز، این شکارچیان متخلف را دستگیر کردند”.

وی افزود: “از این افراد ۸ قطعه پرنده سهره طلایی به همراه سایر ادوات زنده‌گیری شامل ۲ عدد تور زنده‌گیری پرندگان و ۳ عدد قفس کشف و ضبط شد”.

بازداشت ۳ شکارچی غیر مجاز در لنگرود

به گزارش ایرنا، امین نجات، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود گفت: “سه شکارچی متخلف که اقدام به شکار دو پرنده حمایت شده قرقاول در مناطق جنگلی اطاقور کرده بودند به همراه دو قبضه اسلحه شکاری مجاز، دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند”.

وی با اشاره به این که این شکارچیان بابت هر پرنده ۴ میلیون ریال جریمه می شوند افزود: “متخلفینی که مرتکب شکار قرقاول از نوع پرندگان حمایت شده شوند به استناد بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید ، به مجازات حبس از سه ماه تا سه سال و یا به جزای نقدی از ۳۰ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال محکوم خواهند شد”.

بازداشت عامل آتش سوزی منابع طبیعی فیروز آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عبد الحمید بهبودی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد از بازداشت عامل آتش سوزی منابع طبیعی این شهرستان خبر داد.

وی در تشریح جزییات این پرونده گفت: “پس از وقوع آتش‌های پی در پی در منطقه سد تنگاب شهرستان فیروز آباد بلافاصله موضوع در دستور کار مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان قرار گرفت و جستجو و تحقیقات از چگونگی و شناسایی عامل این آتش سوزی‌ها آغاز و منطقه تحت نظر قرار گرفت”.

بهبودی ادامه داد: “با هماهنگی‌های انجام شده با دادستان شهرستان در نهایت پس از یک عملیات تعقیب و گریز فرد مظنون در هنگام ارتکاب جرم بازداشت و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد”.