اعتراضات سال ۹۶؛ گزارشی از وضعیت سعید شریفی نسب، زندانی سیاسی در زندان اوین

سعید شریفی نسب، زندانی سیاسی در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان اوین است. وی در بهمن ماه سال ۹۶ در جریان اعتراضات مردمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید شریفی نسب، در زندان اوین در حال تحمل دوران محکومیت خود است.

وی در بهمن ماه سال ۹۶ در جریان اعتراضات مردمی که در دیماه همان سال به اوج رسیده بود بازداشت و پس از ۱۷ روز بازجویی و نگهداری در یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد؛ اما به دلیل ناتوانی در تامین قرار وثیقه از آزادی موقت وی جلوگیری شد. آقای شریفی نسب نهایتا توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سعید شریفی نسب که پیش از این در بند ۴ زندان اوین در حال تحمل حبس بود، در فروردین ماه سال جاری به بند ۸ این زندان منتقل شده است.

در اعتراضات اواخر سال ۹۶ که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی ماه» از آن یاد می شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دستکم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”. چندی پیش نیز علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اعتراضات دی ماه ۹۶ گفت که این اعتراضات ۱۶۰ شهر کل کشور را در بر گرفت.