اعزام به مرخصی نرگس محمدی و نازنین زاغری در گرو تصمیم دادستانی

محمود بهزادی راد، وکیل مدافع نرگس محمدی و نازنین زاغری از ارسال نامه‌ی درخواست مرخصی به دادستان پرونده های موکلینش خبر داد. وی با اشاره به کاهش وزن و وضعیت نامناسب فشار خون نازنین زاغری در اعتصاب غذا، از موافقت مسئولین زندان اوین برای اعزام نرگس محمدی به مرخصی استعلاجی خبر داد و گفت در حال حاضر مرخصی هر دو موکلم به تصمیم دادستان بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انصاف نیوز، امروز پنجشنبه ۶ تیرماه ۱۳۹۸، محمود بهزادی راد، وکیل دادگستری در ارتباط با آخرین وضعیت نازنین زاغری که در حال حاضر در اعتصاب غذا به سر می‌برد گفت: به ملاقات خانم زاغری رفتیم و متاسفانه ایشان هنوز به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند.

وی افزود: وزن موکلم کم شده و فشار خونش هم بر روی عدد ۹ روی ۶ بوده است. امیدواریم این وضعیت زودتر خاتمه پیدا کند و باتوجه به شرایط روحی و جسمی‌اش وضعیت خوبی ندارد.

این وکیل دادگستری در خصوص نرگس محمدی نیز گفت: ما هفته‌ی گذشته به دفتر معاون آقای دادستان مراجعه کردیم و در آنجا نامه‌ای خدمت دادستان محترم در ارتباط با وضعیت خطرناک خانم نرگس محمدی و همچنین خانم زاغری دادم.

بهزادی راد همچنین گفت: به این خاطر که خانم محمدی بعد از عمل جراحی به بیمارستان منتقل شده‌اند و در آنجا براساس آزمایش‌هایی که در خود بیمارستان زندان داده‌اند عفونت وارد خونشان شده و باید دوره‌ای را بیرون از زندان بدون استرس تحت درمان قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: مسوولین زندان هم موافقت کردند و نامه را نوشته‌اند و ما درحال حاضر منتظر دستور دادستان هستیم و من هم اینها را به‌صورت کتبی به معاون زندان دادم. هم مرخصی نازنین زاغری و هم مرخصی خانم محمدی بستگی به تصمیم دادستان دارد.

لازم به یادآوری است که نازنین زاغری از روز شنیه ۲۵ خردادماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد. نرگس محمدی نیز روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۹۸، جهت انجام عمل جراحی هیسترکتومی (خارج کردن رحم) تحت‌الحفظ نیروهای امنیتی به بیمارستان اعزام شده بود. انتقال وی به بیمارستان در حالی صورت گرفت، که دادستانی تهران علیرغم پیگیری و درخواست مکرر خانواده و وکیل ایشان با مرخصی استعلاجی درمانی وی مخالفت کرده بود. وی نهایتا در تاریخ ۵ خرداد ۹۸، علیرغم نیاز به مراقبت های پزشکی به زندان بازگردانده شد.

این دو زندانی سیاسی، پیشتر نیز در تاریخ ۹ دی ماه سال گذشته طی نامه‌ای اعلام کرده بودند در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی‌شان در مرحله اول به مدت سه روزه دست به اعتصاب غذا می زنند. آنها اعتصاب غذای خود را از روز ۲۴ دی‌ماه شروع و ۲۶ دی‌ماه با وعده مساعد مسئولان زندان مبنی بر رسیدگی به مطالبات‌شان به آن پایان داده بودند.

نرگس محمدی که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.

نازنین زاغری رتکلیف فروردین سال ۹۵ هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه کرمان در اطلاعیه‌ای او را به مشارکت در “براندازی نرم” و همکاری با “موسسات معاند” متهم کرد. وی در شهریورماه ۹۵ در دادگاهی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به پنج سال زندان محکوم شد. خانم زاغری روز یکشنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) ۱۳۹۶، به دادسرای اوین منتقل و در آنجا به او گفته شده که سپاه پاسداران سه اتهام جدید علیه او مطرح کرده است. این اتهام‌ها شامل عضویت در سازمان‌هایی است که “برای براندازی نظام” تلاش می‌کنند. دریافت پول از موسسه‌های رویترز و بی‌بی‌سی و شرکت در تظاهراتی در مقابل سفارت ایران در لندن اتهام‌های دیگری است که به خانم زاغری زده شده است. گزارش شده که قاضی تحقیق، اتهام‌های اول و سوم را به خانم زاغری تفهیم کرده و او هر دوی آنها را رد کرده است. او در حال حاضر در زندان اوین دوران حبس خود را می‌گذراند. نازنین زاغری با بخش آموزشی و خیریه بنیاد رویترز همکاری داشت و در گذشته مدتی در بخش اداری نهاد خیریه بخش جهانی بی‌بی‌سی کار می‌کرد.