یک زندانی در بیله سوار اعدام شد

سحرگاه امروز یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در مکانی نامعلوم در شهرستان بیله سوار اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایران، امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد ۹۸ رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل، از اجرای حکم اعدام یک زندانی در شهرستان بیله‌سوار خبر داد.

به گفته ناصر عتباتی این فرد اردیبهشت ماه سال ۹۳ با اسلحه گرم موجب کشته شدن ۲ تن از مأموران نیروی انتظامی به اسامی حسین ولی‌نژاد و علی شجاع و همچنین دو شهروند دیگر شده بود.

وی افزود: این پرونده بررسی و در دادگاه کیفری یک و دیوان عالی کشور حکم قطعی یعنی اعدام صادر و پس از طی تشریفات قانونی اجرا شد.

رئیس کل دادگستری استان مدعی شد: درگیری این فرد با ماموران نیروی انتظامی در حین قاچاق میراث فرهنگی و تلاش ماموران برای متوقف کردن خودرو بود و قاچاقچی با شلیک با اسلحه گرم موجب کشته شدن این افراد شده بود که در کمترین زمان مورد بررسی دقیق دستگاه قضایی قرار گرفت.

در این گزارش به هویت فرد اعدام شده و مکان اجرای حکم اشاره‌ای نشده است.

بیله‌سُوار شهری در بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار در استان اردبیل می‌باشد.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد”.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.